Ключові характеристики усного англомовного професійно орієнтованого спілкування ІТ-фахівців
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.20.301-309Ключові слова:
комунікативна компетентність, комунікативні ролі, професійно орієнтоване спілкування, неофіційне спілкування, напівофіційне спілкування, офіційне спілкування, іншомовна комунікативна компетентністьАнотація
Професійно орієнтоване спілкування є особливою формою взаємодії суб’єктів сфери професійної діяльності, що цілком спрямоване на задоволення професійних комунікативних потреб, а також реалізацію професійних обов’язків та функцій, що надалі забезпечує продуктивне співробітництво з досягненням поставленої мети. Перш за все, варто наголосити на тому, що усне англомовне професійно орієнтоване спілкування ІТ-фахівців реалізується в процесі професійної діяльності з метою виконання професійних обов’язків, реалізації професійних функцій та соціальних ролей відповідно до посад, які вони обіймають у сфері ІТ і поділене на три основні види, а саме: неофіційне як таке, що базується на побутових, сімейних і товариських стосунках, що здійснюються на вільних засадах, напівофіційне як таке, що є діловим регламентованим спілкуванням із соціальною та перцептивною взаємодією, а також офіційне як таке, що передбачає стосунки, опосередковані соціальними професійними ролями та реалізовані в колі колег під час безпосередньої комунікації. Усне англомовне професійно орієнтоване спілкування ІТ-фахівців представлене розмаїттям жанрів, характеризується відповідними лексичними і стилістичними особливостями (зокрема вживанням професійно орієнтованої лексики, термінів ІТ-сфери), граматичними структурами. Усному англомовному професійно орієнтованому спілкуванню ІТ-фахівців, яке часто відбувається у форматі Інтернет-спілкування, притаманні певні норми й правила, дотримання яких забезпечує ефективність комунікативного контакту. Дотримання комунікантами норм мовленнєвого етикету сприяє успішності комунікативного акту й досягненню комунікантами визначеної комунікативної мети. Саме тому навчання усного англомовного професійно орієнтованого спілкування передбачає, перш за все, oволодіння професійною лексикою, що слугуватиме базою для подальшого професійного росту.
Посилання
Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики. Київ : Академія, 2004. 344 с.
Биконя О.П. Теоретико-методичні засади самостійної позааудиторної роботи з англійської мови студентів економічних спеціальностей : дис. … д. пед. н. : 13.00.02. Київ : Київ. нац. лінгв. ун-т, 2017. 531 с.
Виноградова Т.Ю. Специфика общения в Интернете. Русская и сопоставительная филология : лингвокультурологический аспект. Казань, 2004. С. 63–67.
Іванишин Г.Я. Рівні сформованості професійно зорієнтованого діалогічного мовлення в іноземних студентів медичних ВНЗ у процесі вивчення української мови. Збірник наук. праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки. 2013. Вип. 64. С. 242–245.
Микитенко Н.О. Теорія і технології формування іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців природничих спеціальностей : дис. … д. пед. н. : 13.00.04, 13.00.02. Тернопіль : Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2011. 450 с.
Палихата Е.Я. Проблема навчання письма і писемного мовлення. Наукові записки. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2012. № 1. С. 16–21.
Плотницька І.М. Ділова українська мова : навч. пос. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 256 с.
Психологія : Підручник / Ю.Л. Трофімов, В.В. Рибалка, П.А. Гончарук та ін.; за ред. Ю.Л. Трофімова. Київ : Либідь, 2001. С. 469–476.
Селіванова О. О. Лінгвістична енциклопедія. Полтава : Довкілля. Київ, 2010. 844 с.
Синекоп О.С. Ситуаційний підхід до диференційованого навчання майбутніх ІТ-фахівців професійно орієнтованого англомовного спілкування. Педагогічні науки. 2019. Вип. LXXХVІІ. С. 146–152.
Столярова М.О. Етикет у віртуальній англомовній комунікації (на матеріалі чатлайнових сесій) : дис. … к. філол. н. : 10.02.04. Київ, 2005. 209 с.
Томащук Ю.О. Дискурсивно-прагматичні характеристики англомовного Інтернет-інтерв’ю (на матеріалі Інтернет-журналів “gUrl”, “Seventeen”, “Teen Vogue”) : дис. … к. філол. н. : 10.02.04. Луцьк : Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2016. 243 с.
Тулякова Т.Р. Особливості англомовного професійно орієнтованого монологу фахівців у сфері медіації та врегулювання конфліктів. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 20. Т. 3. С. 85–89.
Формановская Н. Речевое взаимодействие : коммуникация и прагматика. Москва : Икар, 2007. 480 с.
Фролова І.Є. Стратегія конфронтації в англомовному дискурсі : монографiя. Харків : ХНУ iм. В.Н. Каразiна, 2009. З44 с.
Черниш В.В. Теоретико-методичні засади формування у майбутніх учителів професійно орієнтованої англомовної компетенції в говорінні : дис. … д. пед. н. : 13.00.02. Київ : Київський національний лінгвістичний університет, 2015. 621 с.
Чорнобай О.Л. Природа, структура і типологія спілкування (комунікації) у професійній діяльності юриста. URL: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/may/2392/vnulpurn20158 2457.pdf
Шандра Н.А. Формування англомовної лексичної компетентності у професійно орієнтованому писемному спілкуванні майбутніх фахівців з інформаційних технологій в умовах магістратури : дис. … к. пед. н. : 13.00.02. Тернопіль : Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2019. 274 с.
De Vito J. Human Communication : The Basic Course. 8th ed. New York : Longman, 2000. 453 p.
Mykytenko N., Rozhak N., Semeriak I. Teaching communication strategies to the computer programming students. Advanced Education. 2019. Issue 12. 49–54.
Shea V. Core rules of netiquette. Netiquette. Virginia – San Francisco: Albion Books, 1994. Р. 32–45.