Викладання АМПС у контексті міжнародної інтеграції: проблеми та вирішення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.26.272-283

Ключові слова:

англійська мова за професійним спрямуванням (АМПС); загальна англійська мова; міжнародна інтеграція; програма курсу; рівень володіння; мотивація

Анотація

Швидка глобалізація в усіх сферах сучасного життя посилює роль міжнародної комунікації, орієнтованої на формування глобальних зв’язків, особливо для країн, які опинилися в конфліктних ситуаціях, включаючи війну, громадянську війну та/ або окупацію. Для таких країн англійська мова як lingua franca відіграє важливу роль, що інтенсифікує потребу у добре підготовлених кадрах з високим володінням іноземними мовами. Не зважаючи на усвідомлення важливості даного питання на національному рівні та державну підтримку підвищення рівня володіння іноземною мовою випускниками українських ЗВО, викладання та вивчення англійської мови за професійним спрямуванням на сьогоднішній день стикається з численними викликами. Ця стаття присвячена аналізу сучасних труднощів викладання та вивчення англійської мови у вищій освіті на основі майже двадцятирічного досвіду викладання у ЗВО. Дослідження показує, що процеси складання програми та робочої програми з даної дисципліни наразі потребують універсально узгодження на національному рівні, адже кількість контактних годин згідно плану, вибір курсів та їх поєднання, а також вибір тем, що вивчаються, у межах однієї спеціальності, суттєво відрізняються від університету до університету. Важливим викликом для викладачів АМПС є розбіжності у рівні володіння іноземною мовою студентів на етапі вступу, подолання яких, як от виправлення недоліків попереднього освітнього досвіду, адаптація до університетської програми, потребують значних часових затрат. Існує постійна потреба проведення програм підвищення кваліфікації викладачів; вимога забезпечення навчального процесу сучасними та актуальними підручниками; необхідність посилення мотивації студентів та пошук шляхів вдосконалення їх комунікативної компетентності. Пропонуються деякі можливі рішення для досягнення результатів навчання, успішного задоволення професійних потреб учасників навчального процесу та подолання існуючих труднощів у викладанні англійської мови для студентів неспеціальних факультетів.

Посилання

Кабінет Міністрів України. Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова № 898 від 30 вересня 2020. 68 с. https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/

Концепція вивчення іноземних мов студентами неспеціальних факультетів і навчально-наукових інститутів в Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича. Чернівці: ЧНУ. 13 с.

Кострицька С. І., Зуєнок I. I. Іншомовна підготовка майбутніх фахівців нового тисячоліття: тенденції, інновації та перспективи. Економічний вісник. № 1. 2013. С. 151-160.

Bolitho R., West R. The Internationalization of Ukrainian universities: the English language dimension. Kyiv: British Council, 2017. 130 p.

Borg S. The Impact of the English for Universities Project on ESP and EMI in Ukrainian Higher Education: Final Report. Kyiv: British Council, 2019. 37 p.

Bosko J. T., Bazimaziki G., Florence M., Gilbert N. Towards effective Teaching and learning ESP in mixed classes: Students’ interest, challenges and remedies. International Journal of English Literature and Social Sciences, 5(2). 2020. P. 506-516.

Chmelikova G. Current Issues and Trends in Teaching English for Specific Purposes in Higher Education Area. Slovak University of Technology. 12th annual International Conference of Education, Research and Innovation. Seville. Spain. 2019. https://www.researchgate.net/profile/Gabriela-Chmelikova

Common European Framework of Reference for Languages, 2023.

https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/table-1-cefr-3.3-common-reference-levels-global-scale

Dou A. Q., Chan S. W., Win M. T. Changing visions in ESP development and teaching: Past, present, and future vistas. Frontiers in Psychology. Vol. 14. 2023. P. 1-10 p. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1140659

EF EPI. EF English Proficiency Index. The world’s largest ranking of countries and regions by English skills, 2024. https://www.ef.com/wwen/epi/

English for Specific Purposes (ESP) National Curriculum for Universities. Kyiv: British Council, 2005. 107 p.

Gündüz N. The Scope and Use of ESP in Foreign and Turkish Context. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Kabul: Geliş Tarihi, 2016. P 647-669.

Kovalenko O., Levitskyy A., Kriuchkov G., Malyhina M., Karpiuk O. Country Report. Ukraine. Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine, 2010. 68 p.

Kovaliova A. Zelenskyy proposes a new status for the English language: a bill has been submitted. News. 2023. https://en.thepage.ua/news/a-new-status-for-the-english-language-in-ukraine-bill-no-9432

Onishchuk I., Andrusiak I. ESP Teaching in the Context of Ukrainian Higher Education: Challenges and Solutions. English for Specific Purposes: A Multidimensional Challenge: 9th Austrian UAS Language Instructors’ Conference. University of Applied Sciences, 2018. P. 237-241.

Saidvalieva D. Teaching Methods of English for Specific Purposes. Bulletin of Science and Practice. Vol. 7/ 6. 2021. P. 481-485.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-16

Номер

Розділ

МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ