Експресивно-стилістичні повтори як засіб вираження персуазивності в мотиваційних промовах Н. Вуйчича

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.25-33

Ключові слова:

персуазивність, мотивація, мотиваційна промова, стилістичний повтор, ампліфікація, анафора, градація, висхідна градація, наростання

Анотація

Стаття присвячена вивченню експресивно-стилістичного прийому повтору, як головного продуцента персуазивного впливу на слухача у промовах відомого мотиваційного спікера Н. Вуйчича. Здійснено огляд поняття персуазивності як основи мотиваційного дискурсу й здійснення впливу на цільову аудиторію. Проаналізовано специфіку використання стилістичного повтору як найбільш продуктивного засобу імплементації мотивації у досліджуваних промовах. В ході статті було виділено ряд стилістичних фігур, в основі яких лежить повтор того чи іншого елементу тексту (ампліфікація, гемінація, анафора, епаналепсис), що слугують емоційними інтенсифікаторами певної інформації у промові. Вживання стилістичного повтору у промовах Н. Вуйчича є найбільш поширеним та частотним прийомом, який, сповільнюючи розповідь, дає можливість уважніше слідкувати за розвитком думки, акцентувати увагу на ключових моментах, шляхом повторного відтворення того чи іншого мовного елементу. Основною та найбільш звичною функцією повтору є посилення інформації та кульмінації, де повтори привертають увагу слухача до основного поняття саме за допомогою повтору важливої лексеми, таким чином здійснюючи продуктивну концентрацію уваги аудиторії. У досліджуваних промовах засіб повтору дуже часто інтенсифікується прийомом наростанням, використання якого значно посилює вплив на свідомість слухача, що зазвичай реалізується вживанням синонімів або синонімічних рядів і використовується для деталізації конкретного образу та підсиленням уваги на важливих аспектах повідомлення. Мотиваційний спікер також вдається до повторів, що створюють своєрідний «ефект естафети», де наступна думка починається із кінцевих слів попередньої, таким чином, ряди повтору разом із наростанням слугують інтенсифікаторами початкового повідомлення, продукуючи необхідний ступінь мотивації, і, як результат, досягаючи основну мету оратора.

Посилання

Кайсіна Д. М. Повтор як засіб сугестивного впливу (на матеріалі англомовних ідеаційних промов). Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2016. Вип. 24(2). С. 27–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2016_24%282%29__10. (дата звернення: 13.03.2025)

Коломієць І. І. Основні лінгвостилістичні поняття і категорії (словник-довідник філолога) / укладач І. І. Коломієць. Умань ВПЦ «Візаві», 2015. 202 с.

Мартинюк А. П. Аргументація та сугестія як інструментальні стратегії дискурсу. Мовні і концептуальні картини світу. Вип. 55. Київ: КНУ ім. Т. Шевченка, 2015. C. 238–246.

Мартинюк А. П. Когнітивно-комунікативна лінгвістика в пошуках базових принципів і методик аналіза. Когніція. Комунікація. Дискурс: міжнар. електронний зб. наук. пр. Харків, 2016. № 12. С. 17–35. URL: https://sites.google.com/sile/cognitiondiscourse/vypusk-no|2-2016/martynuk-a-p. (дата звернення: 25.02.2025).

Сидоренко І. А. Повтор як ключовий принцип функціонування стилістичних фігур у сучасних англомовних драматичних творах. Актуальні проблеми романо-германської філології та прикладної лінгвістики. Збірник наукових праць Чернівецького нац. ун-ту ім. Ю. Федьковича. Чернівці, Випуск 2(15), 2017. С. 159–163.

Скрябіна В. Б. Персуазивний вплив у лінгвістичній парадигмі. Сучасні дослідження з іноземної філології, Вип. 8, 2010. С. 519–521. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sdzif_2010_8_75. (дата звернення: 15.03.2025).

Соколова І. В. Прагматико-комунікативні характеристики категорії повтору у текстах-анонсах: дис. ... канд. філол. наук: 10.02.04 / Харківський національний ун-т. Харків, 2002. 211 с. с.74-75.

Шонь О. Б. Мовностилістичні засоби реалізації гумору, іронії і сатири в американському короткому оповіданні: автореф. дис… канд. філол. наук: 10.02.04 / Львівський національний університет ім. Франка. Львів, 2003. 20 с.

Grieswelle D. Politische Rhetorik: Macht der Rede, öffentliche Legitimation. Wiesbaden : Springer-Verlag, 2000. 519 s.

Midjana T. Persuasion durch Argumentation am Beispiel einer Wahlkampfsredе. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного універси- тету ім. В. Винниченка, № 118, 2013. С. 122–125.

Nick Vujicic Speech: How to Stop A Bully. English Speeches. URL: https://www.englishspeecheschannel.com/english-speeches/nick-vujic-ic-speech/. (дата звернення: 20.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-05