Когнітивна обробка комплексної візуальної метафори: підхід теорії концептуальної інтеграції
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.114-123Ключові слова:
комплексна візуальна метафора, Теорія Концептуальної Інтеграції, однодіапазонна концептуальна мережа, інтегративний блендАнотація
Аналіз візуальних метафор з погляду когнітивної методології становить важливий і дискусійний напрямок у сучасній когнітивній лінгвістиці. У статті досліджуються зв’язок між способом зображення доменів візуальної метафори і її когнітивною обробкою у концептуальній мережі інтеграції. Мета статті полягає у розробці алгоритму аналізу комплексної візуальної метафори у ракурсі Теорії Концептуальної Інтеграції з огляду на зв’язок між візуальними та концептуально інтегрованими структурами. У цьому контексті увагу приділено виявленню типу візуальної метафори як метафори-ідентифікації зважаючи на спосіб і ступень візуалізації її доменів, а також типу концептуальної мережі як одно діапазонної, що визначає спосіб когнітивної обробки метафори. Аналізуються процеси концептуальної інтеграції в кожній з двох метафор, що складають комплексну метафору-диптих, а саме метафор ЕГО (его-світогляд) – це ТРИКУТНИК і ЕКО (еко-світогляд) – це КОЛО. Визначаються елементи і відношення у фреймах, що структурують вхідні простори ТРИКУТНИК і КОЛО і постачаються у бленд для заповнення структур фреймів ЕГО і ЕКО. Розглядається, у який спосіб елементи для мапувань маркуються особливостями візуалізації геометричних фігур і їх вмісту, а також ґрунтуються на асоційованих з геометричними фігурами символічних значеннях.Проаналізовано елементи родового простору, що включають орієнтаційні образ-схеми і конвенційну концептуальну метафору Підконтрольність / Підвладність – Низ. У комплексній метафорі визначені вітальні відношення Ідентичності (одна Планета Земля) і Дисаналогії (візуалізація Землі різними формами, конфігураціями і вмістом), що поєднують вхідні ментальні простори. Обґрунтовано концептуальні процеси, що відбуваються у інтегративному бленді комплексної метафори на етапах його композиції, завершення і розвитку. Перспективою подальших досліджень вбачаємо розробку інтегративної методики аналізу візуальної метафори, що поєднує здобутки теорії релевантності, теорії концептуальної інтеграції і теорії концептуальної метафори.
Посилання
Bort-Mir L., Bolognesi M. Reliability in the identification of metaphors in (filmic) multimodal communication. Multimodal Communication, Vol. 11, Issue 3, 2022. P. 187–201.
Fauconnier G. Generalized integration networks. In V. Evans & S. Pourcel (eds). New Directions in Cognitive Linguistics, 2009. Р. 147–160.
Fauconnier G. & Turner M. The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books, 2002. 464 p.
Forceville Ch. Identifying and Interpreting Visual and Multimodal Metaphor in Commercials and Feature Films. Metaphor and Symbol, Vol. 39, Issue 1, 2024. P. 40–54.
Forceville Ch. Visual and Multimodal Communication: Applying the Relevance Principle. New York: Oxford Academic, 2020. 288 p.
Joy A., Sherry Jr, J. F., Deschenes J. Conceptual blending in advertising. Journal of business research, Vol. 62, Issue 1, 2009. P. 39–49.
Kövecses Z. Visual metaphor in extended conceptual metaphor theory. In R. Benczes, V. Szelid (eds.). Visual Metaphors, 2022. P. 15–32.
Kravchenko N., Prokopchuk M., Muntian O., Zvereva M., & Kozachuk A. Visual metaphor analysis: a relevance theory approach. Amazonia Investiga, 13(80), 2024. P. 233–241.
Kravchenko N., Shanaieva-Tsymbal L. Multimodal Ukrainian Brand Narrative: Semiotics, Structure, Archetypes. Bulletin of Alfred Nobel University. Series “Philological Sciences”, Vol. 2, Issue 26/2, 2023. P. 27–44.
Kravchenko N., Yudenko O. Visual metaphor in commercial ad: effectiveness or failure? Cognition, Communication, Discourse, Vol. 23, Issue 4, 2021. P. 62–71.
Lagerwerf L., Van Mulken M., Lagerwerf J.B. Conceptual similarity and visual metaphor: effects on viewing times, appreciation, and recall. Frontiers in Communication, Vol. 8, 2023. P. 1–13.
MacCormac E.R. A Cognitive Theory of Metaphor. Cambridge MIT Press, 1985. 254 p.
Peterson M. O. Aspects of visual metaphor: An operational typology of visual rhetoric for research in advertising. International Journal of Advertising: The Review of Marketing Communications, Vol. 38, Issue 1, 2019. P. 67–96.
Yus F. Finding relevance in smartphone advertising. Internet Pragmatics, Vol. 6, Issue. 1, 2023. P. 1–41.
Yus F. Visual metaphor versus verbal metaphor: A unified account. In C. Forceville, E. Uriós-Aparisi (eds.). Multimodal Metaphor. Berlin, New York: De Gruyter Mouton, 2019. P. 147–172.