Лексика сучасних соціальних мереж (на матеріалі англійської мови)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.172-178Ключові слова:
абревіатура, акронім, мережева мова, неологізм, скорочення, соціальна мережаАнотація
Сучасні соціальні мережі є важливим чинником трансформації комунікативних процесів, що сприяє формуванню унікальної мережевої мови. Поєднання елементів усної та письмової комунікації забезпечує швидку передачу інформації, що не може не впливати на мовні норми. Стаття присвячена дослідженню ролі соціальних мереж у зміні мовних процесів, зокрема їхнього впливу на лексику та особливості функціонування мережевої мови. У статті проаналізовано поняття «соціальна мережа», визначено основні категорії лексичних новоутворень, які активно використовуються в онлайн-комунікації: абревіатури, акроніми та неологізми. Наведено приклади їх поширення у популярних соціальних мережах (Twitter, Instagram, Facebook). Наприклад, Twitter збагатив англійську мову такими лексемами як attwicted, twitamin, egotwistical, retweet. Серед найпоширеніших скорочень, вживаних у цій соціальній мережі, є Ab/abt, BFN, HAND, тощо. Завдяки Instagram поширеними стали акроніми «OOTD» (Outfit of the Day), «WCW» (Woman Crush Wednesday) та ін. Назва соціальної мережі Facebook вже сама по собі є поширеною абревіацією FB. Також завдяки їй в англійській мові закріпилися скорочення IMO (in my opinion), TBT (throwback Thursday), ін. Проаналізовано їхній вплив на традиційні мовні норми, зокрема вивчено зміни у лексичному складі англійської мови й описано тенденцію до спрощення орфографічних правил. Методологія дослідження включає описовий метод, порівняльний аналіз, лінгвостилістичний аналіз, контекстуальний аналіз та статистичний метод. Проведено аналіз 300 лексичних одиниць, відібраних методом суцільної вибірки. Виявлено, що основна частина мережевих новоутворень має англомовне походження, що зумовлено глобалізацією та домінуванням англійської мови у сфері цифрової комунікації. Результати дослідження демонструють, що мережеве мовлення є динамічним явищем, що безперервно розширює словниковий запас мови. Зокрема, популярні соціальні мережі генерують унікальні неологізми та скорочення, які поступово інтегруються в мовлення користувачів, закріплюючись у їхній комунікативній практиці.
Посилання
Власенко В. В. Сучасна українська літературна мова : Бібліографічний покажчик. Житомир: Вид-во ЖДУ, 2004. 508 с.
Дзюбіна О. І. Структура, семантика та прагматика сленгових неологізмів соціальних мереж Twitter та Facebook (на матеріалу англійської мови) : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04 / Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2016. 206 с.
Леонтович О. А. Проблеми віртуального спілкування. Полеміка. № 7. 2000. С. 4–11.
Масенко Л. Мова і суспільство : Постколоніальний вимір. К. : КМ «Академія», 2004. 163 с.
Найпопулярніші соціальні мережі. URL: https://wedex.com.ua/blog/najpopulyarnishi-sotsmerezhi/ (дата звернення: 10.02.2025)
Німчук В. В. Словник української мови. Наукова думка, 1966. 424 с.
Пономарів О. Культура слова. Мовностилістичні поради. К.: Либідь, 2011. 272 с.
Barnes J. Class and Committees in a Norwegian Island Parish. Human Relations. 1958. P. 39–58.
Boyd D., Ellison N. Social Network Sites : Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. Vol. 13, no. 1. 2007. P. 210–245.