Метафізика гри в романі Джоан Гарріс «Джентельмени та гравці»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.296-308

Ключові слова:

філософсько-метафізичний дискурс, гра, ідентичність, трансгресія, образ, наратив, метафора, символ, реальність, англійська література

Анотація

У статті досліджено шляхи актуалізації гри в романі Джоан Гарріс «Джентельмени та гравці» на рівні поетики, з’ясовано філософську концепцію гри у творі, зокрема в метафізичному та антропологічному аспектах. У філософській думці ХХ століття гру переважно розглядають як феномен, який не піддається раціональному поясненню, як елемент творчості, авторську стратегію. Осмислення цього феномену у контексті буття людини, корелювання гри з уявою, фантазією, свободою оприявнюють метафізичний дискурс гри в романі Джоан Гарріс «Джентельмени та гравці». Героїня роману здійснює ряд убивств, організовуючи при цьому свій світ як захопливу гру, в якій ці вчинки набувають для неї особливого сенсу.Розкриваючи соціальні причини злочину, авторка зосереджується не лише на психологічному аспекті, а й на філософському дискурсі роману, який оприявнюється через феномен гри. Завдяки першоособовій нарації письменниця показує внутрішні переживання Джулії Снайд, її взаємини з іншими персонажами, простежує мотиви, які спонукали дівчину до скоєння злочинів. Сприйняття героїнею гри як буття, її постійна зміна ролей і масок, самоідентифікація через процес гри дають підстави розглядати роман у філософсько-метафізичному дискурсі. Гра передбачає прояв ірраціональних, несвідомих процесів у психіці людини, показує дисбаланс між реальністю і вигадкою в житті героїні. Через гру Джулія Снайд заперечує суспільну регламентацію, прагне свободи, що є виявом трансгресії. Джоан Гарріс відображає свідомість сучасної людини у зв’язку зі світом, простежує процес самоідентифікації героїні, котра самостійно намагається зрозуміти мотиви своїх вчинків. Дослідження дає можливість глибше зрозуміти та інтерпретувати творчість і філософування Джоан Гарріс, окреслює подальше вивчення сучасного роману в міждисциплінарному дискурсі.

Посилання

Берн Е. Ігри, у які грають люди. Харків: Книжковий клуб «КСД», 2016. 256 с.

Гейзінга Й. Homo Ludens / пер. з англ. О. Мокровольського. К.: Основи, 1994. 250 с.

Ґадамер Г.-Ґ. Істина і метод. Т. І: Герменевтика. Основи філософської герменевтики / пер. з нім. О. Мокровольського. К.: Юніверс, 2000. 464 с.

Дерріда Ж. Структура, знак і гра у дискурсі гуманітарних наук. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст./ за ред. М. Зубрицької. 2-е вид. доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 617–632.

Зубрицька М. Homo legens: читання як соціокультурний феномен. Львів: Літопис, 2004. 352 с.

Кропивко І.В. Українська і польська постмодерна проза (карнавал, фрагментація, фронтир) [монографія]. К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2019. 524 с.

Літературознавча енциклопедія: у 2 т. / упоряд. Ю.І. Ковалів. Т. 1. К.: Академія, 2007. 624 с.

Філософський енциклопедичний словник / ред. колегія: В.І. Шинкарук (гол.) та ін.; Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. К., 2002. 744 с.

Harris Joanne. Gentlemen and Players. Great Britain, Black Swan Book, 2006. 508 p.

Jung C. G. The archetypes and the collective unconscious. 2nd edition. The collected works of C.G. JUNG. Vol. 9. Part 1. / translated by R.F.C. Hull. Princeton University press, 1968. 589 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-05