Теоретичні аспекти дослідження англійської комедії ХVIII ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.328-339

Ключові слова:

літературний процес, англійська література, драматичний жанр, англійські драматурги, комедія ХVIII століття, жанрологічна еволюція

Анотація

Стаття присвячена вивченню теоретичних аспектів дослідження англійської комедії ХVIII ст. Запропоновано визначення комедії, як драматичного жанру літератури, що характеризується специфічною структурою, формою і змістом, а також індивідуальними особливостями творчості, притаманними драматургам певної епохи. Акцентовано, що на становлення жанру англійської комедії ХVIII ст. впливають тенденції, які визначають специфіку вказаного літературного процесу. Охарактеризовано домінантні риси жанру: іронічне сприйняття навколишнього світу, висміювання традиційних шаблонів, тверезий критицизм, раціональне переосмислення наявних ідеалів та ін. Наголошено на прийомах побудови комедійного тексту: використання дотепних діалогів, побутових колізій, комедійних прийомів (як, напр., прийом гри у грі). Підкреслено посилення алегоричності у мовленні персонажів. Окрему увагу відведено інтризі, як визначальній композиційній ознаці комедійного твору. Окреслено гумор та сатиру, як особливі способи художнього відображення дійсності. Зосереджено увагу на основних темах (духовна спустошеність особистості, самотність, етичні проблеми, нівелювання моральних цінностей, влада грошей, боротьба за місце в суспільстві тощо). Акцентовано, що англійській комедії ХVІІІ ст. властива соціальна типажність (драматурги запозичували героїв з реального життя). Відзначено вплив на розвиток жанру суспільної актуальності. Наголошено на намаганні комедіографів фактографічно зображати реальні ситуації. Зроблено висновок, що в комедії аналізованої епохи органічно поєднуються побутові спостереження і глибокі психологічні характеристики героїв, що запроваджує нові моделі цього жанру у ХVІІІ столітті.

Посилання

Демко Л. М. Трансформація жанрів сатири та гумору у сучасній українській публіцистиці. Тривіальна та елітарна література. Бердянськ, 2020. С. 228-231.

Зайцева І. Є. Тенденції розвитку драматургії. Київ: НАКККіМ, 2021. 248 с.

Мороз З. П. На позиціях народності: Дослідження в двох томах. Київ: Дніпро, 1971. Т. ІІ. 480 с.

Сирко І. М. Міф про американську мрію у формуванні національної літератури США. Сучасні дослідження з іноземної філології: збірник наукових праць. УжНУ, 2024. № 2 (26). С. 229–236.

Ступницька Г. І. Жанрові особливості комедії в англійській, німецькій, українській драматургії (кінець ХІХ – початок ХХ ст.): дис ... канд. філол. наук 10.01.05. Дрогобич, 2018. 296 с.

Хрестоматія з теорії драми. Особливості драматургічного мистецтва в історичному розвитку. Від античних часів до початку ХІХ століття. Київ: Мистецтво, 1978. 184 с.

Lynch K. M. The Social Mode of Restoration Comedy. New York: The Macmillan Co., 1996. 242 p.

Pfister M. Das Drama: Theorie und Analyse. 11. Aufl. München: Fink, 2001. 454 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-05