Роль картографування для формування пам’яті у дітей із розладами аутистичного спектру: через призму білінгвального середовища
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.390-405Ключові слова:
картографування, цифрові інструменти, білінгвальне середовище, пам’ять, розлад аутистичного спектруАнотація
В епоху цифровізації в суспільстві створюються особливі умови для розвитку освітнього середовища на всіх рівнях. Цифрові технології відіграють важливу роль у сучасному освітньому процесі, особливо коли мова йде про навчання дітей з розладом спектру аутизму. Особлива увага у статті приділяється аналізу того, як використання ментальних карт, які створюються за допомогою цифрових інструментів, сприяє покращенню когнітивних процесів, зокрема запам’ятовуванню та відтворенню мовного матеріалу, а також адаптації дітей з РАС до білінгвального середовища.У дослідженні розглядаються можливості інтеграції цифрових технологій у процес картографування та їх вплив на підвищення ефективності навчання дітей з особливими освітніми потребами. Опитування учасників онлайн-семінару «Міжнародний досвід прикладного аналізу поведінки» з акредитаційними організаціями (США) у 2024 році та аналіз наукової літератури надав можливість зробити висновки, що інтелектуальні карти можуть грати важливу роль для формування пам’яті у дітей з розладами аутистичного спектру в двомовному середовищі за умови додаткового консультування батьків, вчителів та інших дорослих, які беруть участь у навчанні дітей, за умови використання цифрових інструментів щодо створення карт разом з низкою методів заснованих на структурований навчальних схемах, серед них аудіальний супровід картографування, стратегії повторного проговорювання слів, мнемо-матриця та ін. – з подальшим їх застосуванням для різних цілей в контексті навчання дітей в білінгвальному середовищі. Загалом результати дослідження підтверджують, що ментальні карти є перспективною стратегією розвитку пам’яті та мовних навичок у дітей з РАС, вони сприяють їхній адаптації в умовах білінгвального середовища. Ці висновки відкривають перспективи для подальших досліджень, спрямованих на оптимізацію методів навчання – зокрема шляхом інтеграції цифрових технологій для забезпечення більш персоналізованого підходу до розвитку когнітивних та комунікативних здібностей дітей.
Посилання
Beauchamp M.L.H., Rezzonico S., Bennett T. et al. The Influence of Bilingual Language Exposure on the Narrative, Social and Pragmatic Abilities of School-Aged Children on the Autism Spectrum. Journal of Autism and Development Disorders. 2023. Vol. 53. P. 4577–4590.
Bhattacharya D., Mohalik R. Digital mind mapping software: A new horizon in the modern teaching-learning strategy. Journal of Advances in Education and Philosophy. 2020. Vol. 4(10). P. 400–406.
Drill R.B., Bellini S. Combining Readers Theater, Story Mapping and Video Self-Modeling Interventions to Improve Narrative Reading Comprehension in Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Development Disorders. 2022. Vol. 52. P. 1–15.
Fajar Bagja Gumilar Winata, Rahmat Rahmat. Digital Mind Mapping Learning Model to Increase Student Creativity. Proceedings of the Annual Civic Education Conference (ACEC 2021). 2022. Vol. 636. P. 101–106.
Garrido D., López B., Carballo G. Bilingualism and language in children with autistic spectrum disorder: a systematic review. Neurologia (Engl Ed). 2024. Vol. 39(1). P. 84–96.
Gilhuber C.S., Raulston T.J., Galley K. Language and communication skills in multilingual children on the autism spectrum: A systematic review. Autism. 2023. Vol. 27(6). P. 1516–1531.
Hashim H.U., Yunus M.M., Norman H. English As Secondary Language Learning and Autism Spectrum Disorder: The Obstacles in Teaching and Learning the Language. Arab World English Journal. 2021. Vol. 12 (2). P. 22–30.
Huang Y.C., Lee I.J. Using Augmented Reality and Concept Mapping to Improve Ability to Master Social Relationships and Social Reciprocity for Children with Autism Spectrum Disorder. In: Antona M., Stephanidis, C. (eds) Universal Access in Human-Computer Interaction. Applications and Practice, HCII 2020, Lecture Notes in Computer Science. Vol. 12. P. 180–189.
Jimenez‐Gomez C., Pichardo J., Ryan V. Instructive feedback to expand listener skills in a second language in children with autism spectrum disorder. Behavioral Interventions. 2022. Vol. 37(1). P. 19–28.
Moore S.L., & Piety P.J. Online learning ecosystems: comprehensive planning and support for distance learners. Distance Education. 2022. Vol. 43(2). P. 179–203.
Muelenz-Goli K. Sprachkontaktphänomene, Sprachentwicklung und Sprachgebrauch Bilingualer in Forschung und Lehre. Mündliche Kommunikation bei deutsch-japanischen Jugendlichen. Schriften zur Sprechwissenschaft und Phonetik. 2024. Vol. 34. P. 19–110.
Müller H.M. Mehrsprachigkeit und neurokognitive Störungen der Sprachentwicklung. Einführung in die Neurolinguistik. J.B. Metzler, Berlin, Heidelberg. 2024. P. 9I 57–69.
Nguyen Lan, Tuamsuk Kulthida. Digital learning ecosystem at educational institutions: A content analysis of scholarly discourse. Cogent Education. 2022. Vol. 9(1).
Norström Livia, Jungselius Beata, Bradley Linda, Vallo Hult Helena. Designing Sustainable Digital Ecosystems For Language Learning and Integration. International Workshop on the Changing Nature of Work. 2023. Vol. 8. P. 1–5.
Olayinka Theodorio, Mataka Tawanda, Shambare Brian. Teacher educators’ use of mind mapping in the development of TPACK in a technology-rich learning environment. Education and Information Technologies. 2024. Vol. 29. 18 P. 675–694.
Pramit Mazumdar, Giuliano Arru, Federica Battisti. Early detection of children with Autism Spectrum Disorder based on visual exploration of images. Signal Processing: Image Communication. 2021. Vol. 94. P. 116–184.
Pribadi B. A., Susilana R. The use of mind mapping approach to facilitate students’ distance learning in writing modular based on printed learning materials. European Journal of Educational Research. 2021. Vol. 10(2). P. 907–917.
Rui Feng, Haroon N. Alsager, Zeinab Azizi, Leeda Sarabani. Impact of mindmapping technique on EFL learners’ vocabulary recall and retention, learning motivation, and willingness to communicate. Heliyon. 2023. Vol. 9(6). P. e16560
Tarbox C.M., Silverman E.A., Chastain A.N. et al. Taking ACTion: 18 Simple Strategies for Supporting Children with Autism During the COVID-19 Pandemic. Behavior Analysis in Practice. 2021. Vol. 14. P. 1099–1127.