СУЛА ТОНІ МОРРІСОНА: КВЕРІНГ БІНАРІВ, ОБ'ЄДНАННЯ ТРАДИЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2617-3921.2020.18.239-250Ключові слова:
феміністський підхід, квір, раса, ідентичність, примусова гетеросексуальність, йоруба, Адже, епістемологічна бінарністьАнотація
Стаття розглядає роман Тоні Моррісон «Сула» з точки зору феміністської теорії і квір-теорії. Роман викликав чимало дискусій у середовищі літературознавців і культурологів. Вони розглянули складну структуру роману, гендерні стосунки, дружні стосунки між жінками, наголос на жіночій сексуальності, тощо. Хоча дехто з дослідниць пропонував віднести роман до «лесбійської» літератури, це викликало заперечення, тому що в романі немає сексуального контакту між жінками. У даній статті обстоюється думка, що доречніше підійти до твору з позицій квір-теорії, тобто континууму сексуальності, розмитості термінології, аніж з позицій чітко визначених гендерних і сексуальних ідентичностей, не обов’язково властивим афроамериканцям у тому ж вигляді, в якому вони властиві білим. Квір теорія є частиною постструктуралістичної критичної теорії, яка з’явилась на початку 1990х, увібравши досвід гендерних досліджень. У статті досліджено зв’язок роману «Сула» з міфологією народу йоруба і, зокрема, сама постать головної героїні, Сули, яка уособлює «Адже», життєву силу, втілену в жінці. Авторка прослідковує зв’язок роману з європейською традицією карнавалу, і повалення звичних ієрархій. Як це не парадоксально, але безпечним місцем для чорношкірої жінки, її надійним притулком є плавність, текучість, що притаманна воді. В даному випадку Тоні Моррісон посилається на річкових богів та духів африканських предків. Письменниця ніби викликає їх до цього світу. Зроблено висновок, що роман «Сула» і сама Сула-протагоністка ставлять собі за мету сутнісно змінити епістемологічні підходи, задіяні «білим» фемінізмом, а також цілою західною епістемною традицією, яка стоїть на бінарних опозиціях. «Сула» прагне їх розмонтувати.
Посилання
Bergenholtz Rita. Toni Morrison’s Sula: A Satire on Binary Thinking. African American Review. 1996. 30.1 P.89-98
Bronski Mason. ”There’s something about Harry”. Weekly Planet. 2003. 07/31
Foucault Michel. Two Lectures. Power/Knowledge. New York: Pantheon Books, 1980. P. 78-108.
Harris Laura Alexandra. Queer Black feminism: the pleasure principle. Feminist Review. 1996. 54. P.3-30
Humphrey Chris. The politics of carnival: festive Misrule in Medieval England. Manchester: Manchester UP, 2001.
Lewis Vashti Crutcher. African tradition in Toni Morrison’s Sula. Phylon. 1960. 48.1 P.91-97.
McDowell Deborah. “It’s not safe. Not safe at all”: sexuality in Nella Larsen’s Passing. The Lesbian and Gay Studies Reader. New York: Routledge, 1993. P.616-625.
McDowell Deborah. New directions in Black feminist criticism. African American literary theory: a reader. New York: New York UP, 2000. P.167-177.
Morrison Toni. Sula. New York: Vintage, 2004.
Smith Barbara. “Toward a Black feminist criticism.” The new feminist criticism: essays on women, literature and theory. New York: Pantheon Books, 1985.
Stokes Mason. White heterosexuality: a romance of the straight man’ burden. New York: Routledge, 2005. P.131-150.
Washington Teresa. Our mothers, our powers, our texts: manifestations of Aje in Africana literature. Bloomington: Indiana UP, 2005.