Маніпулятивний потенціал стилістичних засобів у сучасному медіадискурсі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2022.21-22.256-266

Ключові слова:

медіадискурс, маніпуляція, мовний вплив, стилістичний засіб

Анотація

Стаття розглядає маніпулятивний потенціал стилістичних засобів у сучасному медіадискурсі. Медіадискурс є особливим типом спілкування, який характеризується високим маніпулятивним потенціалом. Незважаючи на значні здобутки вчених у вивченні різноманітних аспектів маніпулювання, питання аналізу механізмів мовного впливу в англомовних ЗМІ залишається нагальним у лінгвістиці. Роль засобів різних мовних рівнів, які є основою втілення маніпуляції у сфері ЗМІ, є не досить вивченими. Все це визначає актуальність цієї наукової розвідки, яка присвячена комплексному вивченню стилістичних засобів, що використовуються в медіадискурсі з метою маніпулювання інформацією. Об’єктом дослідження є статті в онлайн-виданнях англомовних газет BBC та NBC, автори яких здійснюють маніпулятивний вплив на читача. Предмет дослідження – стилістичні мовні засоби маніпуляції інформацією в медіадискурсі. Мета дослідження полягає у виявленні та аналізі стилістичних засобів реалізації мовної та мовленнєвої маніпуляції в англомовному медіадискурсі. Автори статті доходять висновку, що мовленнєва маніпуляція у медіадискурсі – це вербально виражений вид психологічного впливу автора новинного тексту на його реципієнта, результатом якого є виникнення в об’єкта маніпуляції чужого йому бажання або наміру, що призводить до отримання маніпулятором певної особистої вигоди чи переваги психологічного характеру. Маніпулятивний потенціал проявляється на різних мовних рівнях: морфології, лексики, синтаксису і семасіології. На рівні семасіології маніпуляція здійснюється за допомогою таких стилістичних прийомів, як: метафора, персоніфікація, порівняння, алюзія, іронія, літота, антитеза, повтори, інверсія, паралелізм, парцеляція тощо. Вибір журналістом стилістичних засобів маніпулювання залежить від його намірів, прагнення надати статті більшої виразності, посилити експресивність та маніпулятивний потенціал тексту, вселити довіру до викладеної інформації чи нав’язати свою думку реципієнту.

Посилання

Біляк І.В. Прагматика англомовного новинного медіатексту: маніпулятивний потенціал. Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия «Филология, социальные коммуникации». 2012. Том 25. № 1. С. 221–226.

Вінтонів М.О., Вінтонів Т.М., Мала Ю.В. Синтаксичні засоби експресивізації в українському політичному дискурсі. Вінниця : ТОВ «ТВОРИ», 2018. 336 с.

Гриценко О.С. Маніпулятивні впливи в текстах медіа протягом виборчої кампанії. Обрії друкарства. 2020. № 1. С. 52–61.

Дяченко О.В. Застосування засобів мовно-маніпулятивної політичної діяльності у сучасних політичних процесах : дис. … канд. політ. наук. Одеса, 2018. 201 с.

Зірка В.В. Мовна парадигма маніпулятивної гри в рекламі : автореф. дис. … канд. філол. наук : спец. 10.02.02 «Російська мова». Київ, 2005. 26 с.

Омельчук Ю.О. Псевдоновини як жанр сучасного англомовного медіадискурсу: лінгвокогнітивний, комунікативно-прагматичний параметри : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04. Запоріз. нац. ун-т. Запоріжжя, 2018. 230 с.

Смущинська І.В. Теорія фігур на межі тисячоліть. Вісник КНЛУ. Серія «Філологія». 2009. Том 12, № 1. 14 с.

Чік Л. Засоби мовного маніпулювання у сучасних ЗМІ. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Філологічні науки. 2015. № 5. С. 121–123.

BBC News. URL: https://www.bbc.com/news.

Braiker H.B. Who’s Pulling Your Strings? : How to Break The Cycle of Manipulation and Regain Control of Your Life. New York : McGraw-Hill ProfMed/Tech, 2004. 256 p.

Dijk T. van. Discourse and manipulation. Discourse & Society. London : SAGE Publications, 2006. Vol 17(2). P. 359–383.

Ebadi S., Yari, Vahid. Manipulation of Speech by Mass Media; a Case Study of a Presidential Speech. The Iranian EFL Journal. No. 10. 2014. P. 556–566.

Gevorgian M.V. Actualization of the tactics of language manipulation in mass media political discourse. Political linguistics. No. 4(38). 2011. P. 76–78.

Merriam-Webster Dictionary. URL: https://www.merriam-webster.com/.

Musolff A. Political Metaphor Analysis: Discourse and Scenarios. Bloomsbury Publishing, 2016. 199 p.

NBC News. URL: https://www.nbcnews.com/.

O’Keefe D.J. Persuasion: Theory & Research. Thousand Oaks CA: Sage, 2002.

Wadi S.I., Ahmed A.A. Language Manipulation in Media. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL). Volume 3, Issue 7, July 2015, P. 16–26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01