Формування професійно орієнтованої компетентності студентів у контексті сучасних підходів до викладання іноземної мови

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2022.21-22.324-331

Ключові слова:

професійне спілкування, комунікативна компетенція, контекстний підхід, інтерактивне навчання, професійно інтегрований

Анотація

У статті розглядається питання розвитку професійно орієнтованих компетенцій студентів під час опанування курсу «Іноземна мова» в немовних закладах вищої освіти. Зазначено, що сучасні стандарти вищої освіти вимагають застосування професійно орієнтованого підходу до викладання навчальних дисциплін, зокрема й курсу «Іноземна мова». Іншомовна підготовка майбутнього фахівця повинна мати прагматичний або фахово-практичний характер та забезпечуватися відповідним навчально-методичним комплексом і визначеними формами навчальної діяльності, що передбачає створення сучасних програм іншомовних курсів та ефективних методів їх реалізації. Цей процес має поетапно й цілеспрямовано відбуватися з перших років навчання студента в закладі вищої освіти та перебувати в тісному зв’язку зі змістом фахових дисциплін. Визначено, що застосування в навчальному процесі професійно орієнтованого підходу вимагає певних програмних змін щодо цілей і завдань підготовки фахівця. Метою навчання, відповідно до сучасних освітніх вимог, є насамперед формування у студентів іншомовної комунікативної компетенції у сферах ситуативного та професійного спілкування, що потребує набуття таких практичних навичок і вмінь, які дадуть змогу спілкуватися іноземною мовою під час різних видів мовної та мовленнєвої діяльності (говоріння, аудіювання, читання, письма). Відповідно, методика викладання іноземної мови повинна ґрунтуватися на збалансованому поєднанні теорії та практики, використанні традиційних та інноваційних методів навчання. Встановлено, що до найбільш ефективних і таких, що відповідають специфіці професійно орієнтованого навчання, належать контекстний, комунікативний та інтерактивний підходи. Поєднання цих методів дає можливість формувати професійно орієнтовані компетенції шляхом залучення студентів до активної навчально-пізнавальної діяльності. У результаті проведеного дослідження доведено, що підготовка студентів немовних закладів вищої освіти з іноземної мови відбувається на практичних заняттях, під час проведення яких квазіпрофесійні (змодельовані) форми навчання іноземної мови є найбільш ефективними, оскільки дають можливість не лише засвоїти відповідні іншомовні знання та навички, а й відпрацювати певні моделі майбутньої професійної поведінки та спілкування.

Посилання

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII / Верховна Рада України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Барабанова Г. Методика навчання професійно-орієнтованого читання в немовному ВНЗ. Київ, 2005. 315 с.

Бойчевська І. Особливості вивчення іноземних мов у немовних навчальних закладах України. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2015. Вип. 1. С. 44–55.

Дроздова І. Професійний дискурс і мовна особистість студента ВНЗ нефілологічного профілю. Вісник Львівського університету. Серія «Філологія». 2010. Вип. 50. С. 212–221.

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. видання С. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.

Мельник А. Контекстне навчання у процесі професійного іншомовного спілкування студентів немовних спеціальностей. Витоки педагогічної майстерності. 2012. Вип. 10. С. 191–196.

Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ : АПН, 2004. 135 с.

Тарнопольський О. Аспектний підхід до навчання англійської мови для спеціальних цілей у немовних ВНЗ. Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2011. Вип. 18. С. 231–239.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01

Номер

Розділ

МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ