Булінг як соціальне явище та його відображення у новітній англійській літературі
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.219-233Ключові слова:
булінг, жертви булінгу, психологічна травма, підліток, посттравматичне зростання, новітня англійська література, роман виховання, сучасний британський роман, помилки виховання.Анотація
Стаття присвячена булінгу як складному соціально обумовленому психологічному явищу та відображенню зазначеної проблеми в новітній англійській літературі. Мета даної роботи – дослідити відображення в новітній англійській літературі проблеми булінгу. Для досягнення мети використано компаративний, культурологічний, психоаналітичний та частково наративний методи дослідження. Проаналізовано стан вивчення проблеми булінгу в сучасній психології та соціології, риси й складові зазначеного явища, його причини. Досліджено ступінь актуальності проблеми булінгу в сучасній Великій Британії, її правовий та законодавчий аспекти. Наведено статистику актуальності зазначеної проблеми в країні. Проаналізовано характер відображення проблеми булінгу в класичній англійській літературі. Зроблено висновок, що образ беззахисної жертви цькувань і принижень з’явився в англійській літературі задовго до появи терміну «булінг» і був безпосередньо пов’язаний з жанром роману виховання. Відображення зазначеної проблеми наявне в творчості Ч. Діккенса, Е. Бронте тощо. Проаналізовано умовно-метафоричний підхід до проблеми в романі В.Голдінга «Володар мух», який став пародією на твір Р. Баллантайна «Кораловий острів». Розглянуто відображення проблеми булінгу в новітній англійській літературі на матеріалі романів Н. Хорнбі «Мій хлопчик» та Д. Мітчелла «Під знаком чорного лебедя». Проаналізовано образи головних героїв творів – підлітків, що стають жертвами булінгу, їхній психологічний стан, реакцію на ситуацію приниження та цькування. Акцентовано авторську концепцію виходу жертви зі складної психологічної ситуації в кожному з аналізованих романів. Простежено, що безкарність кривдників здебільшого базується на покірності жертви, та, в свою чергу, спричинена хибним уявленням підлітків про честь та зраду. Досліджено позиції авторів аналізованих творів щодо зламу стереотипів підліткової психології з метою звільнення від влади кривдників.
Посилання
Бронте Е. Буремний перевал. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=1311 (дата звернення 25.08.2022).
Діккенс Ч. Пригоди Олівера Твіста. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=132 (дата звернення 25.08.2023).
Таратута С. Л. Образ дієгетичного наратора в романі Д.Мітчелла «Лужок Чорного лебедя». Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультилінгвальному просторі: матеріали Всеукраїнської науково-теоретичної конференції. Вінниця. 2021. С. 146–149.
Child and adolescent therapy (Psychotherapy Handbooks) / edited by David A. Lane and Andrew Miller. USA: McGraw -Hill Education. 1993. 256 p.
Eron L., Huesmann R. Thecross-nationalapproach to research on aggression: mesures and procedures. Developmental Psychology. 1984.
Hornby N. About a Boy. Penguin Random House. 2014. 288 p. URL:
https://avidreaders.ru/read-book/about-a-boy.html (дата звернення 04.09.2023).
Huesmann L. R., Eron L. D. Childhood aggression and adult criminality. In J. McCord (Ed.), Advances in Criminological Theory: Crime facts, fictions and theory New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers. 1992. P. 137–156.
Mitchell D. Black Swan Green. URL: https://www.bookbrowse.com/excerpts/index.cfm/book_number/1777/black-swan-green (дата звернення 02.09.2023).
Olweus D. A Profile of Bullying at School. Educational Leadership. 2003.
Vol 60. № 6. P. 12–17.
Roland E. Bullying: the Skandinavian research tradition. Bullying in schools. Lane D.A. Tattum D. 1989. P. 21–32. Stroke-on-Tent: Trentham.
Smith P. K., Pepler D., Rigby K. eds. Bullying in schools: How successful can interventions be? Cambridge: Cambridge UniversityPress. 2004.
Taratuta S., Melnyk T., Kozaсhyshyna O., Pradivlianna L. Coming of Age Novels in the Era of “New Sincerity”: Trauma and Personality Development of a Teenager (based on the novels “Black Swan Green” by D. Mitchell and “Time to Speak” by K. Klimovsky). AD ALTA: JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH. 2022. Volume 12, Issue 1, Special Issue XXVII. P. 72–76.