Булінг як соціальне явище та його відображення у новітній англійській літературі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.219-233

Ключові слова:

булінг, жертви булінгу, психологічна травма, підліток, посттравматичне зростання, новітня англійська література, роман виховання, сучасний британський роман, помилки виховання.

Анотація

Стаття присвячена булінгу як складному соціально обумовленому психологічному явищу та відображенню зазначеної проблеми в новітній англійській літературі. Мета даної роботи – дослідити відображення в новітній англійській літературі проблеми булінгу. Для досягнення мети використано компаративний, культурологічний, психоаналітичний та частково наративний методи дослідження. Проаналізовано стан вивчення проблеми булінгу в сучасній психології та соціології, риси й складові зазначеного явища, його причини. Досліджено ступінь актуальності проблеми булінгу в сучасній Великій Британії, її правовий та законодавчий аспекти. Наведено статистику актуальності зазначеної проблеми в країні. Проаналізовано характер відображення проблеми булінгу в класичній англійській літературі. Зроблено висновок, що образ беззахисної жертви цькувань і принижень з’явився в англійській літературі задовго до появи терміну «булінг» і був безпосередньо пов’язаний з жанром роману виховання. Відображення зазначеної проблеми наявне в творчості Ч. Діккенса, Е. Бронте тощо. Проаналізовано умовно-метафоричний підхід до проблеми в романі В.Голдінга «Володар мух», який став пародією на твір Р. Баллантайна «Кораловий острів». Розглянуто відображення проблеми булінгу в новітній англійській літературі на матеріалі романів Н. Хорнбі «Мій хлопчик» та Д. Мітчелла «Під знаком чорного лебедя». Проаналізовано образи головних героїв творів – підлітків, що стають жертвами булінгу, їхній психологічний стан, реакцію на ситуацію приниження та цькування. Акцентовано авторську концепцію виходу жертви зі складної психологічної ситуації в кожному з аналізованих романів. Простежено, що безкарність кривдників здебільшого базується на покірності жертви, та, в свою чергу, спричинена хибним уявленням підлітків про честь та зраду. Досліджено позиції авторів аналізованих творів щодо зламу стереотипів підліткової психології з метою звільнення від влади кривдників.

Посилання

Бронте Е. Буремний перевал. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=1311 (дата звернення 25.08.2022).

Діккенс Ч. Пригоди Олівера Твіста. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=132 (дата звернення 25.08.2023).

Таратута С. Л. Образ дієгетичного наратора в романі Д.Мітчелла «Лужок Чорного лебедя». Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультилінгвальному просторі: матеріали Всеукраїнської науково-теоретичної конференції. Вінниця. 2021. С. 146–149.

Child and adolescent therapy (Psychotherapy Handbooks) / edited by David A. Lane and Andrew Miller. USA: McGraw -Hill Education. 1993. 256 p.

Eron L., Huesmann R. Thecross-nationalapproach to research on aggression: mesures and procedures. Developmental Psychology. 1984.

Hornby N. About a Boy. Penguin Random House. 2014. 288 p. URL:

https://avidreaders.ru/read-book/about-a-boy.html (дата звернення 04.09.2023).

Huesmann L. R., Eron L. D. Childhood aggression and adult criminality. In J. McCord (Ed.), Advances in Criminological Theory: Crime facts, fictions and theory New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers. 1992. P. 137–156.

Mitchell D. Black Swan Green. URL: https://www.bookbrowse.com/excerpts/index.cfm/book_number/1777/black-swan-green (дата звернення 02.09.2023).

Olweus D. A Profile of Bullying at School. Educational Leadership. 2003.

Vol 60. № 6. P. 12–17.

Roland E. Bullying: the Skandinavian research tradition. Bullying in schools. Lane D.A. Tattum D. 1989. P. 21–32. Stroke-on-Tent: Trentham.

Smith P. K., Pepler D., Rigby K. eds. Bullying in schools: How successful can interventions be? Cambridge: Cambridge UniversityPress. 2004.

Taratuta S., Melnyk T., Kozaсhyshyna O., Pradivlianna L. Coming of Age Novels in the Era of “New Sincerity”: Trauma and Personality Development of a Teenager (based on the novels “Black Swan Green” by D. Mitchell and “Time to Speak” by K. Klimovsky). AD ALTA: JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH. 2022. Volume 12, Issue 1, Special Issue XXVII. P. 72–76.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21