Методика контентного вивчення іноземної мови в умовах реформування мовно-літературної освіти

Автор(и)

  • Олексій Орлов Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0000-0002-2338-118X

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.26.360-368

Ключові слова:

методологія CLIL, контентне навчання, комунікація, когніція, культура, аналітичне мислення

Анотація

У статті розглядаються актуальність впровадження в практику навчання іноземних мов методології контентного вивчення (CLIL) з метою визначення міри доцільності залучення навчального матеріалу різних предметів, зокрема зарубіжної літератури, до методики вивчення іноземних мов. Інтеграція предметів мовно-літературної галузі дозволяє поглиблювати знання, формувати предметні компетентності, розвивати когнітивні здібності учнів і студентів. Методологія CLIL поширюється в українських закладах освіти завдяки спільним програмам з європейськими партнерами, проте широкого розповсюдження в Україні ще не набула. У статті висвітлюється історія виникнення методології контентного навчання іноземних мов, її головні відмінності від методик традиційних, а також новітні оцінки впровадження CLIL у середній та вищій освіті. Відповідно до сучасних викликів оцінюються перспективні напрямки впровадження та дослідження результативності методики контентного вивчення іноземних мов у світовій освітній практиці. Звертається увага на головні проблеми методології, які стосуються конкретних методичних прийомів впровадження контентного навчання, прозорості висвітлення результатів тощо. Учені наголошують на подальшому удосконаленні лінгвістичних, методологічних та організаційних принципів впровадження методології CLIL у середній та вищій освіті, оскільки існують значні відмінності контекстів CLIL та реалізації CLIL, залежні від соціально-культурних умов та освітньої політики залучених країн. На матеріалі літературознавчої дисципліни «Літературні шедеври країн Європи, Америки, Азії» пропонуються конкретні прийоми використання літературного, культурологічного контенту, який сприяє формуванню морально-ціннісних, комунікативних компетенцій студентів-філологів. Аналізується методика поглибленого сприйняття літературного тексту, спрямована на спостереження за чуттєвою реакцією читачів, за вміннями робити когнітивний аналіз художнього тексту, сюжету, художніх засобів увиразнення, а також актуалізувати ціннісний компонент літератури.

Посилання

Йонеско Е. Голомоза співачка. Антип’єса [переклад з фр. В. Діброва]. Всесвіт. 1988. № 10. С. 126–144.

Руднік Ю.В. Впровадження методики предметно-мовного інтегрованого навчання: за і проти (світовий досвід). Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2013. № 46 (31). С. 332–340.

Сальник І.В. Підготовка англомовного вчителя фізики: проблеми інтеграції фахового і мовного навчання. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. Вип. 24. Кам’янець-Подільськ. 2018. С. 30–32.

Ткаля І. А., Черкашина Н. І., Огнівенко З. Г. CLIL як глобальна тенденція сучасної світової педагогіки. Проблеми сучасної освіти. 2020. 11. С. 59–62.

Bruton, A. (2013). CLIL: Some of the reasons why ... and why not. Hüttner, & U. Smit. System 41: Р. 587–597.

Coyle, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press. P. 182–184.

Graddol, D. (2006). English Next, Why global English may mean the end of English as a Foreign Language. London: British Council Publications, 128 р.

Marsh, D. (2002). Evropejskoe ismerenie: dejstvija, tendencii I perspective [the European Dimension: Actions, Trends and Foresights Potential]. Brussels: The European Union. URL : http://userpage.fu-berlin.de/elc/bulletin/9/en/marsh.html.

Pérez Cañado, M.L. (2016). From the CLIL craze to the CLIL conundrum: Addressing the current CLIL controversy. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature. Vol. 9(1), Feb-Mar. Р. 9–31.

Vonnegut K. Bagombo Snuff Box. Uncollected Short Fiction. GP Putnam's Sons., 1999. 295 p.

Xabier San, І. (2019). The Multi-faceted Effects of CLIL: Review. Nexus Aedean Journal (1). June. Р. 33–49. URL : https://mon.gov.ua/osvita-2

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-16

Номер

Розділ

МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ