Англійська мова як засіб навчання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.471-482

Ключові слова:

англійська мова, глобалізована освіта, мовне занурення, іноземна мова, освітні реформи

Анотація

Англійська мова як засіб навчання – це інноваційний підхід до викладання, який інтегрує вивчення мови з вивченням предмета. У цій статті проаналізовано теоретичні засади, практичне застосування та результати використання англійської мови як засобу навчання, а також зосереджено увагу на її релевантності для глобалізованої освіти та впровадження в українську освітню систему.Автори статті стверджують, що викладання англійською мовою покращує лінгвістичні здібності студентів, оскільки занурює їх в автентичне спілкування і водночас розвиває критичне мислення та уміння знаходити шляхи розв’язання проблем. Застосовуючи англійську мову як основну мову навчання, студенти безпосередньо отримують доступ до різноманітних академічних і професійних ресурсів, які сприяють їхній підготовці до міжнародної співпраці та конкуренції. Однак її використання на заняттях як іноземної не позбавлене деяких викликів. Студенти з низьким рівнем володіння англійською мовою можуть відчувати труднощі з розумінням, що може призвести до втрати мотивації, тоді як викладачі часто стикаються з подвійним викликом: опанування змісту предмета та вільне володіння мовою. Домінування англійської мови в академічному середовищі іноді може призвести до витіснення рідної мови, що спричиняє занепокоєння щодо збереження культурної ідентичності.Автори статті доходять висновку, що впровадження англійської мови як мови навчання в Україні, де англійська розглядається як іноземна, вимагає подолання прогалин у компетентності вчителів та учнів, а також соціокультурного тяжіння до української мови в освітній сфері, особливо в початковій та середній школі. Ретельно розроблена тактика, що включає інклюзивні педагогічні підходи, програми підготовки вчителів та системи мовної підтримки, має розглядатися як необхідна умова для максимального використання потенціалу англійської мови. Використання англійської як мови навчання в Україні спрямовано на підтримку освітніх реформ та інтеграцію країни в міжнародний освітній простір, а також відкриває доступ до можливостей за кордоном, що відповідає світовим тенденціям. Україна може забезпечити довгостроковий розвиток англійської як мови навчання, гармонійно поєднуючи цей процес зі збереженням культурного надбання.

Посилання

Болайто Р., Вест Р. Інтернаціоналізація українських університетів у розрізі англійської мови. Проект «Англійська мова для університетів». Київ : Стиль, 2017. 154 с.

Бортник С.Б. Англійська як мова викладання: виклики й особливості роботи викладачів. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації, 2019. Том 30 (69) № 3 Ч. 1. С. 96–101.

Золотько Ю. Впровадження ЕМІ у закладах вищої освіти: досвід Маріупольського державного університету. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 48, том 1. С. 302–306.

Купчик Л., Літвінчук А. Англійська мова як засіб викладання у вищій школі: європейський контекст. Молодь і ринок. 2022. Вип. 9–10 (207–208). С. 118–122.

Мілютіна, О. К., Федченко, К. С. Інтегроване навчання як сучасний підхід до викладання іноземної мови в педагогічних закладах вищої освіти. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. Вип. 3. 2023. C. 498–509.

Про використання англійської мови в Україні, 2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#Text

Andjelkov S. Learning and Assessment of Content and Language in EMI in Higher Education, 2023. URL: https://www.researchgate.net/publication/369235898_Learning_and_Assessment_of_Content_and_Language_in_EMI_in_Higher_Education

Bolton K. Teacher Development for English‐medium Instruction (EMI): New Research Agendas. International Journal of Applied Linguistics 30(3), 2020. P. 291–303.

Broughton G. Teaching English as a Foreign Language. New York, NY: Routledge, 1980. 256 p.

Bruthiaux P. English as Medium of Instruction: A Growing Global Phenomenon. Language Use in Content and Language Integrated Learning/ J. Cenoz & D. Gorter (Eds.). John Benjamins Publishing Company, 2018. P. 9–24.

Canagarajah S. English as a Global Language and English Medium Instruction: Time for a Paradigm Shift. Modern Language Journal 102(3), 2018. P. 506–18.

Dahan J. M. Bilingual and Bicultural Identity Development in English-Medium Instruction. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 2022. P. 1–16.

Dafouz-Milne, E. English as a Medium of Instruction in Multilingual University Settings in Mainland Europe: An Overview of Its Academic Effects. Teaching in Higher Education 22(3), 2017. P. 361–89

Dickson P. Using the Target Language: A View from the Classroom. National Foundation for Educational Research, 1996. 38 p.

Fabian M. et al. Information Technologies in the Process of Teaching Foreign Languages in Higher Educational Institutions. International Journal of Computer Science and Network Security, Vol.21, № 3, 2021. P. 76–82.

Idris T. Language Policy and the Construction of National and Ethnic Identities in Indonesia. US-China Education Review, 4(10), 2014. P. 691–705.

Johnson R. K., and W. Y. Lee. English as a Medium of Instruction: Rationale, Benefits, and Challenges. TESOL Quarterly, 54(3), 2020. P. 695–701.

Li D. Trans-languaging and Multilingual Practices in English-Medium Instruction: A Hong Kong Case Study. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 42(3), 2021. P. 209–222.

Macaro E. Teacher Use of the First Language in Second and Foreign Language Teaching. Language Teaching,51(4), 2018. P. 438–455.

Murray N. Medium of Instruction Policies in Higher Education: A Case Study of Saudi Arabia. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22(6), 2019. P. 641–656.

Nunan D. Second Language Teaching and Learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1999. 330 p.

Smith A. English as a Lingua Franca: A Multilingual Perspective. World Englishes, 38(1–2), 2019. P. 3–16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-05

Номер

Розділ

МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ