CONCEPT: IN SEARCH OF AN ALGORITHM OF ANALYSIS
Keywords:
concept, the structure of concept, conceptual analysis, methodology, research methodsAbstract
The article presents the survey of the complex research methodology to study the nature and structure of the concept as a multifaceted unit. Present-day linguistic studies are characterized by a series of approaches, depending on their methodological basis: linguopoetological, linguacultural, cognitive-discursive, cognitive-semantic etc. This paper aims at describing the methods of conceptual analysis and their role in disclosing the content and structure of the concept. Since language is regarded as one of the cognition and conceptualization tools, the concept can be verbalized with the help of lingual units of different levels. Concept description is achieved by applying special research procedures, including definitional, componential, contextual and etymological analyses. The analysis of lingual means helps to define main cognitive features of the concept and model its structure. All the lingual means used to verbalize the concept constitute its nominative field. Furthermore, it is stated that the conceptual analysis serves as the main method of the logical analysis of language and cognitive linguistics, thus presupposing the conceptual modelling and description of concepts as basic informational mental structures. The final goal of the conceptual analysis is to present the conceptual model of the informational fragment fixed in a lingual sign in the form of propositions, frames, slots, prototypes etc. To sum it up, the choice of the particular method of the conceptual analysis depends on the aim and research tasks. The implementation of such an approach could facilitate the complex analysis of concepts, both in language and in discourse, as well as the study of their verbalization and conceptual modelling.
References
Алефиренко Н. Современные проблемы науки о языке. М. : Флинта: Наука. 2005. 416 с.
Бабушкин А. Концепты разных типов в лексике и фразеологии и методика их выявления. Методологические проблемы когнитивной лингвистики: Научное издание. Воронежский государственный университет. 2001.С. 52-57.
Єсипенко Н. Текстові концепти та методи їх аналізу// Вісник Волинського національного університету імені Л. Українки. Мовознавство. Луцьк : ВНУ. 5(2009): 253-257.
Карасик В. Языковой круг : личность, концепты, дискурс. М. : Гнозис. 2004. 390 с.
Колегаєва І. Конструювання номінативного поля концепту: етапи та одиниці// Записки з романо-германської філології. (1) 2018: 121-127.
Колесов В. Предмет, объект, метод (методический аспект в отношении к научным школам). Введение в концептологию. М.: Флинта. 2016. 100-121.
Кубрякова E. “Предисловие”. Концептуальный анализ языка : современные направления исследования. М. : Гнозис. 2007. 1-9. Друк.
Мартинюк А. Лінгвістична концептологія: методологічні платформи, методики аналізу, перспективи розвитку// Науковий Вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Серія: Філологічні науки. Луцьк: ВНУ. 23(248) (2012): 81-88.
Маслова В. Введение в когнитивную лингвистику. 5-е изд. М. : Флинта: Наука. 2011. 295 с.
Мунтян Л. Концептуальний аналіз та методи дослідження вербалізованих концептів //Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Сер. : Філологічна. 33 (2013): 103-105.
Пименова М. Душа и дух: особенности концептуализации. Кемерово : ИПК “Графика”. 2004. 386 с.
Попова З., Стернин И. Когнитивная лингвистика. М. : АСТ : Восток-Запад. 2007. 314 с.
Селіванова О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія. Полтава : Довкілля-К. 2006. 716 с.
Стернин И. Методика исследования структуры концепта//Методологические проблеми когнитивной лингвистики: научное издание. Под ред. И. А. Стернина. Воронежкий госудаственный университет. 2001. 58-65.
Філософський енциклопедичний словник. Ред. кол.: В. Шинкарук та ін. – К.: Абрис. 2002.