Communicative space of German-language social media

Authors

  • Olena Bezzubova National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.7-16

Keywords:

electronic communication, electronic space, mass communication, social media, social networks, text, electronic text

Abstract

The last decades were marked by the rapid development of communication technologies and electronic communication. Formation and popularization of electronic communication have significantly changed the nature of communication system as well as fundamental essence of interpersonal and social communication. Social media created electronic communicative space reflecting essential social processes in society and global changes of the world scale. The impact of means and forms of electronic communication on society, culture and language generates considerable interest on the part of scientists. Both new communication reality and strengthening of social media’s evolution dynamics that turned into the influential source of information resulted in the proactive efforts of traditional media sources in social networks. The presence of public figures in social networks acts as a modern determinant of their professional activity and success. Social networks Facebook and Instagram, in particular, have changed the mechanisms of mass communication extending the boundaries of media influence on society and formation of public conscience and opinion. The density of information flow leads to the increase in texts’ number whereas technical specificity of electronic space determines the creation of certain text messages – electronic texts. Electronic texts represent the combination of verbal and paraverbal expressive means aimed at the transmission of relevant information, individual communicant’s worldview and his/her social identity. Conciseness of the text is a distinctive feature of electronic communication. However, the analysed texts of German messages taken from social networks Facebook and Instagram, in particular, differ in the volume of explicit information and structure that depend on the communicative purposes of the message. The further linguistic analysis of German social media opens up interesting opportunities for the study of electronic communication and polyfunctional socio-communicative space.

References

Бондаренко С.В. Особенности культуры текстовой мобильной коммуникации. Известия высших учебных заведений. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. Спецвыпуск. 2006. С. 7–9. URL : https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-kultury-tekstovoy-mobilnoy-kommunikatsii/viewer (дата звернення: 01.02.2020).

Гавриленко І.І. Дипломатичний компонент «м’якої сили» США : дис. ... канд. політ. наук : 23.00.04. Київ, 2017. 241 с.

Горошко Е.И. Теоретический анализ Интернет-жанров: к описанию проблемной области. Жанры речи: сб. науч. тр. / под ред. В.В. Дементьева. Вып. 4. Саратов, 2007. С. 111–127.

Грудка О. Міти про демократичний Facebook. URL : https://nv.ua/ukr/opinion/demokratiya-ta-facebook-shcho-prihovuyut-vid-koristuvachiv-ostanni-novini-50062561.html (дата звернення: 01.02.2020).

Данько Ю. Соціальні мережі як засіб політичної комунікації. Європейський політико-правовий дискурс. 2015. № 2(2). С. 204–209.

Дорохин В.Н. Феномен политических Telegram-каналов как инновационных цифровых СМИ в России. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2019. № 1. С. 103–105.

Дубняк К.В. Соціальні мережі Інтернет як засіб обміну інформацією. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2014. № 3. С. 122–126.

Овсіюк М.О. Формування інформаційного суспільства в Україні в умовах глобалізації. URL : http://www.rusnauka.com/12_ENXXI_2010/Politologia/65461.doc.htm (дата звернення: 08.03.2020).

Парфенюк І.М. Соціальні мережі Інтернету як засіб комунікації політичного лідера (на прикладі соцмереж Президента України). Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 2. С. 58–65.

Рогозина И.В. Вербально-авербальные когнитивные структуры медиа-текста как отражение социального бытия. Проблемы межкультурной коммуникации в теории языка и лингводидактике : материалы II междунар. науч.-практ. конф., г. Барнаул, 5-6 октября 2006 г. Барнаул, 2006. С. 109–113.

Смола Л.Є. Детермінанти політичного процесу сучасності: теоретико-методологічний аналіз в інформаційно-психологічному вимірі. – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2010. 448 с.

Феллер М.Ф. Текст як модель комунікативного акту. Нариси про текст. Теоретичні питання комунікації і тексту / В.В. Різун, А.І. Мамалига, М.Ф. К.: РВЦ «Київський університет», 1998. 336 с. URL : http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=140 (дата звернення: 08.03.2020).

Янченко А. Соціальні медіа як елемент політичної комунікації. Політичний менеджмент. 2013. № 1-2. С. 153–163.

Die wichtigsten Social Media Trends für 2020. URL : https://www.wuv.de/tech/die_wichtigsten_social_media_trends_fuer_2020 (дата звернення: 18.01.2020).

Published

2021-06-09