Cognitive parameters of the evaluation category
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.143-152Keywords:
category, cognitive, discursive, evaluation, communicative, categorical situationAbstract
The current stage in the development of linguistics suggests that in fact the evaluation category expresses the speaker’s special attitude to what is said, to the statement, and is therefore used as a means of the communicative person’s communicative strategy. This fact gives us reason to consider this category as a communicative one, based on A. V. Bondarko’s conception on the categorical situation. It allows to enrich the research apparatus and increase the explanatory force of linguistic theory, which seeks for a communicative interpretation of language phenomena. Evaluation has a categorical status at different levels of the linguistic system and in speech - phonological, morphological, lexical, at the level of a sentence and a text. Cognitive nature of this category is represented most clearly in the text, integrating various categorical demonstrations of evaluation. So, the main attention in the studying of this category must be paid to its manifestations in the text. The concept of a cognitive character of the evaluation category gives the possibility to differentiate the representation of different segments, sections, blocks of functional-semantic field of evaluation (lexical, grammatical, etc.) in a single conception on the one hand, and to show their interconnection in a categorical situation in a single functioning system – text as a domain of the implementation of the cognitive content of evaluation, on the other.
An approach to the interpretation of the evaluation as a cognitive category makes it possible to study the diversity of lexical, grammatical and stylistic means that implement the evaluation category in a variety of communication situations in the dialectical unity. Thus, the outline of the study of the evaluation category as a cognitive category, a wide range of meanings of its representation that appears in the text, logically fits into the problem of cognitive-discursive version of the cognitive science.
References
Бігунова Н.О. Позитивна оцінка: від когнітивного судження до комунікативного висловлювання. Одеса : КП ОМД, 2017. 580 с.
Бондарко А.В. Основы функциональной грамматики: Языковая интерпретация идеи времени. Санкт-Петербург : С.-Петерб. ун-т, 1999. 480 с.
Вольф Е.М. Функциональная семантика оценки. Москва : Едиториал УРСС, 2009. 280 с.
Ильиш Б.А. Строй современного английского языка. Москва : Просвещение, 1971. 365 с.
Краткий словарь когнитивных терминов. Москва : МГУ, 1996. 243 с.
Кобрина Н.А. Когнитивная лингвистика: истоки становления и перспективы развития. Когнитивная семантика : материалы второй международной школы-семинара. Ч. 2. Тамбов, 2000. С. 170–175.
Кобрина Н.А. Механизмы речепорождения и восприятия текста в рамках когнитивной лингвистики (перспективы изучения). Когнитивная лингвистика: современное состояние и перспективы развития. Ч. 1. Тамбов, 1998. С. 11–15.
Приходько Г.І. Категорія оцінки в контексті зміни лінгвістичних парадигм. Запоріжжя : Кругозір, 2016. 200 с.
Ретунская М.С. Английская аксиологическая лексика. Нижний Новгород : Нижегородский гос. ун-т, 1996. 272 с.
Селіванова О.О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К, 2008. 712 с.
Скребцова Т.Г. Американская школа когнитивной лингвистики. Санкт-Петербург : С.-Петерб. ун-т, 2011. 256 с.
Сусов И.П. Интеграционный этап в развитии лингвистической теории и сущность вклада когнитивной лингвистики. Когнитивная лингвистика: современное состояние и перспективы развития. Ч. 1. Тамбов, 1998. С. 18–20.
Трунова О.В. Природа и языковой статус категории модальности. Барнаул ; Новосибирск : БГПУ, 1991. 130 с.
Шаховский В.И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе языка. Воронеж : Вор. ун-т, 1987.192 с.
Ananko T. The Category of Evaluation in Political Discourse. Advanced Education. 2017. Vol. 8. P. 128–137.
Byessonova O. Reconstruction of Value Concepts in the Language Model of the World. Language, Literature and Culture in a Changing Transatlantic World II. Part I: Lingustics, Translation and Cultural Studies. Preskov, 2012. P.7–14.
Janigová S. Translation of Legal Texts as Cognitive Interactions. Cognitive Dynamics in Linguistic Interactions. Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishings, 2012. P. 261–280.
Janigová S. Syntax of -ing Forms in Legal English. Frankfurt am Main : Peter Lang, 2008. 153 p.
Janigová S. The subject of -ing forms in a legal English Corpus. Linguistica Pragensia. 2007. Issue XVII. № 1. Р. 1–16.
Myroniuk T. Evaluative Responses in Modern English Fiction. Advanced Education. 2017. Vol. 8. P. 103–108.
Rosch E. Cognitive Representation of Semantic Categories. Journal of Experimental Psychology: General. 1975. Vol. 104. P. 192–233.