Using video materials at lessons “Foreign Language for Specific Purposes” to develop skills of professionally oriented discussion
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.230-239Keywords:
professionally-oriented discussion, video material, student, Foreign Language for Specific PurposesAbstract
One of the main tasks at the lessons “Foreign language on Specific Purposes” (“FLSP”) is to develop the skills of professionally-oriented discussion because it is impossible to imagine a competitive specialist without proper knowledge of foreign languages in any field. Many scientists studied problems of training professionally-oriented discussion and the use of video at English lessons, but the issue of the role of video materials at classes “FLSP” to develop skills of professionally-oriented discussion remains insufficiently investigated. The purpose of the article is to consider the interactive method of using video materials at lessons “FLSP” as an instrument that promotes the skills of professionally-oriented discussion at future specialists. The descriptive method with observation elements, generalization and interpretation is the instrument to describe theoretical material concerning the problem under study. Professionally-oriented discussion is a collective discussion of any complex issue characterized by the flexibility of argumentation means and the choice multiplicity. The use of video material at lessons promotes develop skills of such discussion effectively because video materials make students understand the actual information and language features in a particular context better. Professionally-oriented discussion based on video view includes 4 main stages: preparatory (selection of video material, which corresponds to the level of students’ knowledge and purpose of lessons), pre-discussion (problem description to students), actual discussion and final stage (analysis of the discussion). The discussion method encourages students to find an independent solution to the problems discussed, forms a culture of creative thinking, which makes it possible to prepare highly skilled professionals. Further research is in a selection of various exercises for reviewing video materials to improve the skills of professionally-oriented discussion.
References
Інтерактивні методи викладання. Практичні поради для суддів-викладачів. Київ : ФОП Демчинський О.В., 2017. 64 с.
Зарівна О.Т. Дискусія як метод навчання англійської мови в технічних вишах. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2010. Вип. 16. С. 120–126.
Конопляник Л.М., Коваленко О.О. Використання автентичних відеоматеріалів для формування іншомовної професійної комунікативної компетентності майбутніх інженерів. Вісник Національного авіаційного університету. Серія «Педагогіка. Психологія». 2016. Вип. 2(9). С. 90–96.
Коротка Н.В. Дискусія на заняттях з англійської мови як метод формування комунiкативних навичок у вищому навчальному закладі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2019. Вип. 7(75). С. 160–163.
Овчаренко З.П. Дискусія як ефективний засіб вивчення, вдосконалення англійської мови. URL: http://www.kamts1.kpi.ua/node/2469.
Сімкова І.О. Використання кейсового методу для навчання іншомовної професійно орієнтованої дискусії студентів інженерних спеціальностей. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Серія «Філософія. Психологія. Педагогіка». 2010.
№ 3. С. 191–195.
Сімкова І.О. Лінгвістичні особливості професійно орієнтованої дискусії студентів інженерних спеціальностей. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. 2011. Вип. 18. С. 75–81.
Сорокіна С.І., Шевченко Т.І. Групова дискусія як один з ефективних інтерактивних методів практичної підготовки майбутніх лікарів. Матеріали Х ювілейної Всеукраїнської навчально-наукової конференції з міжнародною участю «Кредитно-модульна система організації навчального процесу у ВМ (Ф) НЗ України на новому етапі». 2013. Ч. 1. С. 488–490.
Реутова Е.А. Применение активных и интерактивных методов обучения в образовательном процессе вуза. Методические рекомендации для преподавателей Новосибирского ГАУ. Новосибирск, 2012. 58 с.
Professionally Oriented Concepts in the Foreign Language Oral Speech of a Future Specialist in the Conditions of Multilingual Professional Communication / A.M. Zhandildinova et аl. Revista ESPACIOS. 2018. Vol. 39. № 20. URL: https://www.revistaespacios.com/a18v39n20/a18v39n20p10.pdf.
Weinberger A., Patry J.-L., Weyringer S. Improving Professional Practice through Practice-Based Research: VaKE (Values and Knowledge Education) in University-Based Teacher Education. Vocations and Learning. 2016. Vol. 9. P. 63–84.