Tendencies of feminine innovations in German and Ukrainian scientific and academic discourse
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.20.116-124Keywords:
discourse, scientific and academic discourse, feminitives, innovations, German, UkrainianAbstract
The article refers to the specific features of scientific and academic discourse and main tendencies of feminine innovations in modern German and Ukrainian scientific and academic texts, which update special knowledge in different areas of expertise. It has been established that in modern linguistics there is a tendency to close cooperation of different discourses types that conditions the rise of dynamic, intertextual relationships. Scientific and academic discourse that has its specific features which enable to identify it accurately (cognitive models and features of linguistic and social practices inherent to educational institutions) presents one example of pedagogical and scientific communication intersection that can function both alone and in close interconnection. It has been found that one of the innovations within the context of German feminization is orthographic selection of letter “I”, use of slash, asterisk, underscore character or colon in the middle of the word when address pedagogical, scientific pedagogical employees or applicants of opposite sexes. In the process of study, it has been found that the tendency to suffix creation of feminine nominees that is explained by developed gender category in the researched languages is specific for both languages. The names of women’s academic degrees, senior positions, nominations according to their professional activities are classified as the main feminitives thematic groups, which are the most common ones in German and Ukrainian scientific and academic discourses. It appears that modern Ukrainian language is characterized by the spectrum expansion of use of feminine nouns forms, which belong to the selected thematic groups, that is explained by a relatively recent new spelling adoption. It has been established that such tendencies of feminine innovations ensuring as use of pair addresses and complex words (composites) is specific for German scientific and academic discourse unlike Ukrainian one.
References
Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Академія, 2004. 344 с.
Бенвенист Э. Общая лингвистика : пер. с фр. Москва : Прогресс, 1974. 447 с.
Брус М.П. Фемінітиви в українській мові: генеза, еволюція, функціонування : монографія. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2019. 440 с.
Дискурс іноземномовної комунікації / заг. ред. К.Я. Кусько. Львів : Видавн. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2002. 495 с.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.
Клименко Н.Ф., Карпіловська Є.А., Кислюк Л.П. Динамічні процеси в сучасному українському лексиконі : монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2008. 336 с.
Колесникова І.А. Лінгвокогнітивні та комунікативно-прагматичні параметри професійного дискурсу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. філол. наук : спец. 10.02.15 / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2009. 33 с.
Кубрякова Е.С. О термине – дискурс и стоящей за ним структуре знания. Язык, личность, текст : сб. статей к 70-летию Т. М. Николаевой. Москва : Языки славянских культур, 2005. С. 23–33.
Лукашенко Н.Г. Іспаномовний Інтернет-дискурс: комунікативно-прагматичний та лінгвостилістичний аспекти (на матеріалі форумів з проблематики родинних стосунків) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : 10.02.05 / Київський національний лінгвістичний ун-т. Київ, 2006. 19 с.
Макаров М.Л. Основы теории дискурса. Москва : ИТДГК. Гнозис, 2003. 280 с.
Маслова Т.Б. Типологія наукового дискурсу в сучасній мовознавчій парадигмі. Англістика та американістика. Вип.10. 2013. С. 39–43.
Скоробагатова О.О. Відгук офіційного опонента про дисертацію Мальцевої Вероніки Валеріївни «Полідискурсивність як феномен конституювання художнього тексту (на матеріалі сучасної російської прози)», подану на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.02.02. URL : http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Rada/K_64_053_05/Vidhuk_1_oponent_Maltseva.pdf (дата звернення: 30.10.2021).
Сологуб Л.В. Научно-дидактический дискурс: конститутивные параметры. Филология и литературоведение. 2015. № 5. URL : http://philology.snauka.ru/2015/05/1436 (дата звернення: 05.08.2021).
Чернявская В.Е. Дискурс как объект лингвистических исследований. Текст и дискурс. Проблемы экономического дискурса : сб. науч. тр. Санкт-Петербург : Изд-во СПбГУЭФ, 2001. С. 11–22.
Шевченко И.С., Морозова Е.И. Дискурс как мыслекоммуникативное образование. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2003. № 586. С. 33–38.
Яхонтова Т.В. Лінгвогенологія сучасної науки (на матеріалі англомовних наукових текстів) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. філол. наук : спец. 10.02.04 / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2014. 32 с.
Bronner Uta. Führungskräftequalifizierungsprogramm für erstberufene ProfessorInnen. URL : https://uni-tuebingen.de/einrichtungen/verwaltung/vi-personal-und-innere-dienste/personalentwicklung/tt-professorinnen/#c1232701 (дата звернення: 02.10.2021).
Dijk T.A. van. The study of Discourse. Discourse as Structure and Process / ed. by T. A. van Dijk. L. : Sage Publications, 1997. P. 1–34.
Gender and Diversity. URL : https://www.gleichstellung.uni-freiburg.de/Monitoring/Gender/copy_of_professor-innen (дата звернення: 21.10.2021).
Julia Becker & Maike Schade. Promotion: Den passenden Doktorvater oder die passende Doktormutter finden. URL : https://www.academics.de/ratgeber/doktorvater-finden (дата звернення: 28.10.2021).
Stabbs M. Discourse Analysis: The Sociolinguistic Analysis of Natural Language. University of Chicago Press, 1983. 272 p.