Interactive methods of distance learning for students in medical specialties during English language classes
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.23.328-336Keywords:
interactive teaching methods, English language, distance learning technologies, digital learning tools, medical studentsAbstract
Modern society needs to update the educational process and introduce the latest technologies, approaches and teaching methods for the formation and development of personality. This publication discusses the use of a number of the most significant interactive methods of distance learning for students of medical specialties with a focus on learning English. The materials of the article emphasize the importance of such interactive methods in the process of learning a foreign language as: «brain storm», «project», «discussion», «simulation», «case study». The essence of interactive learning and its practical value, which consists in the active interaction of all participants in the educational process, teamwork, ability to express one’s point of view, and work with various resources have been determined. The ways of effective use of interactive approaches in the formation of communicative competence of medical students during English classes are outlined. The emphasis is placed on the necessity of using audio and video materials, podcasts, web conferences, specialized educational platforms, 3D images, and anatomical dictionaries for learning «a spoken» foreign language. It is noted that interactive methods of distance learning are becoming increasingly relevant for improving the quality of obtaining medical education and professional development of medical students. They are a valuable resource in English language classes. They allow creating a stimulating environment where students can actively engage with the material and each other, practice communication skills, learn new vocabulary and enhance knowledge in medical terminology. Interactivity helps increase students’ motivation and interest in the learning process, and also forms skills that they will be able to successfully apply in their future medical practice.
References
Бех І. Принципи сучасної освіти: посіб. для пед. працівників експериментальних навч. закл. Рівне : РДГУ, 2005. 26 с.
Бех І. Сучасна освіта на шляху досконалості. Рідна шк. 2021. № 1/2. С. 32–37.
Богуш А. Сучасний підхід до модернізації навчально-виховного процесу вищої школи. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології : теорет. та наук.-метод. часопис. МОН України, Ін-т вищої освіти АПН України. К., 2010. Вип. 3. Т. 1. С. 229–234.
Використання кейс-методу у викладанні фармакології для студентів медичного факультету / О. Олещук, А. Чорномидз, С. Маланчук [та ін.]. Art of
medicine. Науково-практичний журнал. (2 квітень–червень, 2018). Івано-Франківськ : Івано-Франківський нац. мед. ун., 2018. С. 123–129.
Інновації у вищій медичній та фармацевтичній освіті України (з дистанційним під’єднанням ВМ(Ф)НЗ України за допомогою відеоконференц-зв’язку) : матеріали XVІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар.
участю (Тернопіль, 16–17 трав. 2019 р.). Терноп. нац. мед. ун-т імені І. Горбачевського. Тернопіль : ТНМУ, 2019. 332 с.
Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / за заг. ред. Ніколаєвої С. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.
П’ятакова Г. Технологія інтерактивного навчання у вищій школі: навч.-метод. посіб. для студ. вищ. шк. МОН України, ЛНУ ім. І. Франка. Львів : Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2008. 120 с.
Педагогіка вищої школи : підручник / за ред. Д. Чернілевського. Вінниця : АМСКП; Глобус-Прес, 2010. 408 с.
Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання : теорія, практика, досвід. Київ : Видавництво А.П.Н, 2002. 135 с.
Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. пос. К : Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.
Роман С. Методика навчання англійської мови в початковій школі. К. : Ленвіт, 2009. 216 с.
Словник-довідник з професійної педагогіки / за ред. А. Семенової. Одеса : Пальміра, 2006. 221 c.
Сухомлинська О. Історія педагогіки як наука і як навчальний предмет : актуальні проблеми. Історія педагогіки у структурі професійної підготовки вчителя. Серія соціально-педагогічна : зб. наук. пр. Кам’янець-Поділ. держ. пед. ун-т. Кам’янець-Подільський, 2002. Вип. 3. Т. 1. С. 7–15.
Шевчук П., Фенрих П. Інтерактивні методи навчання : навчальний посібник. Щецін : Вид-во WSAP, 2005. 170 с.
Яцик І. Використання інтерактивних методів навчання при викладанні гуманітарних дисциплін з метою виховання толерантності. Вісник ВПІ. Київ, 2010. Вип. 4. С. 114–118.
Dictionary.Merriam-Webster:https://www.merriam-webster.com/dictionary/interactive (дата звернення 20.05.2023).
Longman https://www.ldoceonline.com/dictionary/interactive (дата звернення 20.05.2023).
Nargis N., Armelia L. Optimizing EFL learners’ communicative competence through short movie project. Asian EFL J. 2018. № 20. Р. 201–208.
Prokopenko I.; Berezhna, S. 2020. Higher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19. Outbreak : New Challenges vs New Opportunities. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 12(1). Р. 130–135.
Unin N., Bearing P. Brainstorming as a Way to Approach Student-centered Learning in the ESL Classroom. Procedia Soc. Behav. Sci. 2016. № 224. Р. 605–612.