Integrated approach to teaching English language skills in university classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.23.337-346

Keywords:

integrated approach, foreign language, language skills, visualisation, students, nonlinguistic university

Abstract

The article analyses the content and advisability of using the integrated approach at English language classes. The implementation of the integrated approach in a foreign language teaching is justified by the strong interaction of the main types of language skills in real communication, as well as the similarity of their functions and forms. The integrated approach makes it possible to combine all professionally relevant language skills into a single one and contributes to the successful foreign language teaching at a nonlinguistic university. The basic principles of teaching different types of language skills, namely listening, reading, speaking and writing are considered in the process of practical application of the integrated approach, taking into account their common and distinctive characteristics. It is noted that practical training of students in speech and communication activities through the interconnected formation of productive and receptive foreign language skills, as well as the simultaneous use of traditional and distance learning tools will help students not only master the language they learn, but also be able to use it in real life communication. According to the integrated approach, each type of language skill serves both as a learning goal and as a means of forming other types of language skills. It is emphasised that in order to effectively use the integrated approach to the development of language skills, it is necessary to take into account the peculiarities of the generation of students we teach. Visualisation is the shortest way to thinking of a modern student, so the use of visual support maps is the key to success. The integration of listening, reading, speaking and writing has great potential for foreign language proficiency, provided that the communicative approach is implemented. The integrated teaching of English language skills is the optimal form of the educational process organisation at non-linguistic universities under conditions of insufficient hours allocated to this discipline.

References

Afnan M. Kumaravadivelu’s Framework as a Basis for Improving English Language Teaching in Saudi Arabia: Opportunities and Challenges. English Language Teaching. 2014. Vol. 7, No. 4. P. 96–110.

Brown H. D. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. 2nd edition. Pearson Education, 2000. 480 p.

Jing W. Integrating Skills for Teaching EFL – Activity Design for the Communicative Classroom. Sino-US English Teaching. 2006. Vol. 3, No. 12 (Serial No. 36). P. 1–5.

Oxford R. Integrated skills in the ESL/EFL classroom. ERIC digest. ESL Magazine. 2001. Vol. 6, No. 1 URL : https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED456670.pdf.

Richards J. C., Rodgers T. S. Approaches and methods in language teaching (3rd ed.). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press, 2014. 420 p.

Tsehelska М. English Language Instructions for Clip Thinkers. Philological Studies: Scientific Bulletin of Kryvyi Rih State Pedagogical University. 2019. Vol. 19. P. 189–196.

Коротаєва І. Особливості інтегрованого та аспектного підходів у навчання іноземної мови у мовному ВНЗ. Науковi записки: Серія: Філологічні науки. Випуск 165. P. 508–513.

Морська Н. О. Інтегрований підхід до викладання іноземної мови. Проблеми лінгвістики науко-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики : збірник наукових праць / Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2001. № 419. С. 18–20.

Ніколаєва С. Ю. Міжкультурна іншомовна освіта в Україні: ключові проблеми. Іноземні мови. 2016. № 2. С. 3–8.

Ружин К. М. Особливості змісту і функціонування принципів інтегрованого та диференційованого підходів у навчанні іноземної мови. Вісник Запорізького національного університету. 2014. Педагогічні науки. № 1 (22). С. 258–266.

Сова М. О. Концептуальна модель інтегрованого навчання і технологія її впровадження у навчальний процес вищої школи. Біоресурси і природокористування: Науковий журнал. 2009. Т. 1, № 1/2. С. 169–177.

Цимбал С. В., Скрипник Н. С. Аналіз можливостей застосування графічних органайзерів у викладанні іноземної мови. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. Хмельницький: ХНУ, 2022. Випуск 23. С. 44–47.

Published

2023-07-10

Issue

Section

METHODS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING