Semantic coordinate of English social network slang
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.25.24-32Keywords:
English social network slang, slang, social network, semanticAbstract
The article deals with the issue of the semantic coordinate of English network slang. Quantitative data on the distribution of English social network slang by source of origin are provided. It has been proven that among the sources of the origin of English social network slang, selected and analyzed by us from the lexical units of the popular English-language microblogs of the Instagram and YouTube social networks dedicated to the «mukbang» trend in a total of 135 words, the main source of the origin of the studied slang units is colloquial speech – 87.4%. It was determined that most slang units appear in everyday communication due to the transformation of spoken units and their transfer into written language, with the aim of using them during online communication. The lexical units of selected microblogs of social networks Instagram and YouTube were analyzed and lexemes were singled out, which according to their meaning are grouped into certain lexical-semantic groups: images of people; images of places, objects or other phenomena; assessment and reaction to the situation; detection of emotions; love, flirting; action images; leisure; names of dishes and drinks. It was found that expanding or narrowing the meaning of a word is one of the most productive ways of forming slang from a semantic point of view, used by users of social networks (15.5%). Examples of such a means of replenishing the vocabulary of the language, as a result of which it acquires an expanded meaning due to the appearance of slang variants in it, are given. As in: cringe – to shudder in disgust. Instead, in the context of microblogs on the Instagram network, this word acquires a different meaning: «bad, low-quality content that causes a feeling of discomfort» (For example: «The absolute most cringe moment of the day»).
References
Бровко К. А. Вплив інтернет-сленгу на розвиток пізнавальної активності студентської молоді до вивчення іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. 48. Т. 1. С. 229–233. doi.org/10.24919/2308-4863/48-1-35.
Бровко К. А. Теоретико-практичні засади утворення англійського мережевого сленгу». Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 65, 2023. С. 128–133.
Дзюбіна О. І. Структура, семантика та прагматика сленгових неологізмів соціальних мереж Twitter та Facebook : автореф. дис. … канд. філ. наук: 10.02.04. Львівський національний університет імені Івана Франка, Львів. 2016. 21 с.
Павельєва А. К., Сотніченко І.В. Сленг світу моди та модної субкультури в англійській мові: проблема словотвору та перекладу. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, 2021. № 3 (341), квітень, С. 152–160.
Палагута І. Особливості молодіжного сленгу в англійській мові. Наукові пошуки молоді у ХХІ столітті. Ad linguas et culturas per cognitionem (до мов і культур через пізнання): матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Біла Церква, 14 квітня 2021 р.). Біла Церква: БНАУ, 2021. С. 2–8.
Столярчук О.В. Молодіжний сленг: функціональний, лексикосемантичний та структурний аспекти (на матеріалі англійської, німецької, української та російської мов). автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.15. Одеса, 2015. 21 с.
Alcántara-Pilar, J. M., Del Barrio-García, S., & Porcu, L. A cross-cultural analysis of the effect of language on perceived risk online. Comput. Hum. Behav. 2013, Vol. 29, 596–603. doi: 10.1016/j.chb.2012.10.021.
Liu, S., Bi, X., and He, G. The impact of internet language copy on consumers’ attention and perceptions of the advertisement. Acta Psychol. Sin., 2017, Vol. 49, 1590–1603. doi: 10.3724/SP.J.1041.2017.01590.
Partridge E. Slang To-day and Yesterday. London : William Press, 2007. 484 p
Shixiong Liu, Dan-Yang Gui, Yafei Zuo & Yu Dai Good Slang or Bad Slang? Embedding Internet Slang in Persuasive Advertising Front. Psychol., 07 June 2019. doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01251
Slotta J. Slang and the Semantic Sense of Identity. Texas Linguistics Forum 59: 119–128. Proceedings of the 24th Annual Symposium about Language and Society-Austin (Austin, April 15-16, 2016). Texas. University of Texas, 2016. P. 119–128.
Tomić G. Headedness in contemporary English slang blends. Lexis. 2019. URL: http://journals.openedition.org/ lexis/3862
Zhewei S., Zemel1 R., Yang Xu Semantically Informed Slang Interpretation. Conference of the North American Chapter of the Association for Computational Linguistics: Human Language Technologies (July 10-15, 2022). 2022. P. 5213–5231.