Comparison of female images in Eastern and European literature in aspects of upbringing and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.25.299-309

Keywords:

woman, rights, modernism, D. H. Lawrence, The Lost Girl, M. M. Kazemi, Terrible Tehran

Abstract

The article is devoted to the study of the main female images of novels that belong to radically different cultures – “Western” and “Eastern” in the aspects of female upbringing and education. We single out one of the scandalous novels by the English modernist writer David Herbert Lawrence (1885–1930) “The Lost Girl” (1920) and the Persian writer Seyed Mortaza Moshfeq Kazemi (1904–1978) “Terrible Tehran” (1922). The purpose of the article is not only the researching of the disclosure of the female image at the turn of the 19th and 20th centuries from the point of view of British and Iranian literature, but also their comparison. In the course of the work, a complex analysis was used, involving the concepts of cultural-historical and comparative-historical methods, as well as reference to theoretical works that were created on the basis of feminist criticism. Both characters are depicted by writers in a new way; they are not afraid to challenge the patriarchal system of life and try to move away from stereotypes that have been firmly rooted in people's minds since ancient times. In the characters of the main heroines, a sudden desire for change is highlighted, and each of them is revealed in its own way in “female” and “feminine” concepts. A comparison of the selected female images gives grounds for asserting that the culture of Europe and the East are fundamentally different and are unlikely to ever be identical. D. H. Lawrence's heroine Alvina denies the recognition of women as “Other”, she prefers to get out of the power and control of men, while M. M. Kazemi's heroine Mein-hanum confirms the predicament of women, because she is in the middle of the conflict precisely because belonging to the female gender. Artists depict a socially constructed problem – a woman tries to build her own life, at a time when society categorically denies her desire. According to the community, the only thing a woman should do is limit herself to the categories of “wife”, “mother”, “housewife”. Thus, the writers reveal the mentality of people of both cultures who do not want to perceive a woman as a free person.

References

Абдур-Рахман аш-Шиха. Жінка під покровом ісламу. / Перекл. з перс. Мухаммад аль-Гарбі. 63 с.

Баррі П. Вступ до теорії: літературознавство і культурологія. / Перекл. з англ. О. Погинайко. Київ : Смолскип, 2008. 360 с.

Гупаловська В. Ґендерні детермінанти суб’єктивного благополуччя жінок: теоретичний аналіз. Соціогуманітарні проблеми людини. 2010. No 4. С. 208–223.

Криворучко С.К. Екофемінізм як інструментарій для інтерпретації літературних творів (Д.-Ґ. Лоуренс «Згублена дівчина»). Література в деталях: культурологічний аспект. Всеукраїнська наукова конференція (ХХІ Філологічні читання пам'яті Н. С. Шрейдер): Матеріали / Упорядник Т. Є. Пічугіна. Дніпро : Тріменс ЛТД, 2024. С. 47–51.

Криворучко С. К. Літературна творчість Сімони де Бовуар: еволюція художніх образів: монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2012. … с.

Криворучко С. К. Творчість Сімони де Бовуар у контексті літературного екзистенціалізму середини ХХ століття: дисертац. на здобуття наук. ступ. доктора філ. наук. Харків : Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2013. 474 с.

Місце та роль жінки в традиціях мусульманського суспільства. / Феміністична майстерня. 2017. URL: https://femwork.org/blog/2-mistse-ta-rol-zhinki-v-traditsiyah-musulmanskogo-suspilstva/

Перша леді Ірану вважає навчання та роботу “формою насильства над жінками”. / Iran International. 2023. URL: https://zmina.info/news/persha-ledi-iranu-vvazhaye-navchannya-ta-robotu-formoyu-nasylstva-nad-zhinkamy/

Рогожа А. О. Жіноча освіта в мусульманській спільноті на прикладі роману М. М. Каземі «Жахливий Тегеран». Література в деталях: культурологічний аспект. Всеукраїнська наукова конференція (ХХІ Філологічні читання пам'яті Н. С. Шрейдер): Матеріали / Упорядник Т. Є. Пічугіна. Дніпро : Тріменс ЛТД, 2024. С. 92–95.

Шевчук Н. Жінка від античності до сучасності. URL: https://news.informer.od.ua/zhinka_u_riznyh_epohah

Ejupi, V., Siljanovska, L., Iseni, A. David Herbert Lawrence an Icon of Modernism. European Scientific Journal, ESJ, 10(11). 2014. P. 111–123. DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2014.v10n11p%p

Kryvoruchko, S. Biographical fiction: love / patience in Oksana Zabuzhko's novel “Field Studies in sphere Ukrainian Sex”. AvtobiografiЯ. University of Padua. 2022. № 11. Р. 293–310. DOI: https://doi.org/10.25430/2281-6992/v11-014

Kryvoruchko S. The Phenomenon of Power: Irvine Welsh Filth. Astraea, 4(1). Kharkiv, 2023. P. 48–65. DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2023.4.1.03

Кryvoruchko S. Ukrainian Identity of Vasyl Stus: the Concept of “Freedom” in the Movie “Prohibited”. Balkanistic Forum. 2024 (1). Issue No. 33/1. Р. 221–239. URL: https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=1069

Lawrence, D. H. The Lost Girl. Middletown : DE, 2021. 394 p.

Rohozha A. Female elements: the image of Alvina Houghton in D. H. Lawrence The Lost Girl. Astraea, 3(2). Kharkiv, 2022. P. 41–53. DOI: https://doi.org/10.34142/astraea.2022.3.2.03 مرتضی مشفق کاظمی، یادکاریک ت شب .تھران مخوف .ناشر اثار ریاپر ارزش .تھران . 17. ۱۳۴۰.۲۹۰

Published

2024-06-06