The use of artificial intelligence in the development of communicative tasks in foreign language learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.25.377-385

Keywords:

artificial intelligence, education, foreign language, communicative tasks, ChatGPT, communicative simulator

Abstract

The article is a study analyzing the peculiarities of using artificial intelligence in the process of developing communicative tasks for foreign language learning. In the modern world, there is a trend towards globalization and increasing use of English as the language of international communication. This leads to a growing demand for professionals who can communicate proficiently in a foreign language. This fact indicates that the development of education, particularly foreign language learning, should meet the demands of contemporary activities such as the effectiveness of teaching methodology and creativity, which can be satisfied with artificial intelligence programs. Today, the most widespread tool used by educators for teaching foreign languages utilizing the capabilities of artificial intelligence is a series of chatbots with generative artificial intelligence: Microsoft’s Copilot (developed in collaboration with OpenAI) and Google DeepMind’s Gemini, along with OpenAI’s ChatGPT being the most popular for language learning. The foreign language environment that can be created using ChatGPT in conjunction with the Google Chrome extension «Talk to me!» is crucial for the effective acquisition of language, especially regarding the speed of establishing associative language connections. Since communicative skills are most effectively acquired in communicative environments through spontaneous communication rather than through conscious learning of vocabulary and grammar. Within the framework of practical sessions, communicative tasks can be proposed to promote the development of the ability to argue one’s own opinion: «Planned Interview,» «For and Against,» «I’ll Persuade You,» «Situation-based Communication,» «Don’t Say 'No',» «Spontaneity of Action.» The responses of the chatbot in the role of a communicative simulator manifested as comprehensive, creative, with a sufficient level of lexical richness and grammatical accuracy, which contributes to the formation of automatism in language actions and reactions, the development of language sensitivity and intuitive mastery of speech, leading to increased interest of students in acquiring foreign language skills and abilities.

References

Акоп’янц Н. М. Використання CHATGPT в процесі вивчення англійської мови: переваги та можливості. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. 2023. № 1. С. 69–72.

Брутман А., Наумчук Т. Штучний інтелект на заняттях з іноземної мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти. Сучасні дослідження з іноземної філології. 2023. № 1 (23). С. 211–219.

Качур І. І. Штучний інтелект: новий рівень у вивченні іноземних мов. Актуальні проблеми мовно-літературної освіти в середній та вищій школах: матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (27 квітня 2023 р.). Київ: Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. С. 71–74.

Лобачова І. М. Комунікативні вправи в удосконаленні іншомовної мовленнєвої компетентності майбутніх педагогів. Науковий вісник УжНУ. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 1 (48). С. 231–234.

Піжук О. І. Штучний інтелект як один із ключових драйверів цифрової трансформації економіки. Економіка, управління та адміністрування. 2019. № 3. С. 41–46.

Цинова М. В., Коблік В. В., Кравець Г. Б. Трансформація методів навчання та викладання англійської мови в університетському освітньому процесі: роль штучного інтелекту, аналіз впливу та перспективи. Вісник науки та освіти. 2023. № 12 (18). С. 864–877.

Четверик В. К. Можливості ресурсів зі штучним інтелектом (artificial intelligence) у навчанні англійської мови. Мовна освіта фахівця: сучасні виклики та тенденції: матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (22 лютого 2024 року). Харків: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2024. С. 269–274.

Четверик В. К. Роль цифрових технологій у самостійному вивченні іноземної мови: переваги та недоліки. Інформаційні технології в освіті та науці: зб. наук. пр. 2023. Вип. 13. С. 419–424.

Published

2024-06-06

Issue

Section

METHODS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING