Strategy of communicative partnership in teaching listening comprehension of students majoring in economics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.25.427-438

Keywords:

foreign language, communicative partnership strategy, podcasts, peer monitoring of listening skills, authentic materials, communicative environment, listening competence

Abstract

The article highlights the issues of teaching listening comprehension to students majoring in economics at higher education institutions using the communicative partnership strategy. Research in the field of using this methodology in teaching listening comprehension is relevant for several reasons: partnership work helps develop communicative skills; partnership in education helps students develop necessary skills for successful careers; communicative partnership creates favorable conditions for interaction and co-construction of knowledge. The article emphasizes the necessity of building an effective communicative environment in the classroom in audio-learning situations and proposes methods to achieve this goal. The role of the teacher in the process of learning audio materials in a foreign language using the communicative partnership strategy is highlighted, as well as manifestations of interaction and mutual assistance among students when listening to foreign-language texts. Recommendations are provided for organizing collaborative work among students when working with audio texts. Approaches to stimulating students' interest in language learning and motivating them through active interaction and involvement in the learning process are suggested. Successful selection of audio texts for listening also contributes to more accurate and deeper understanding and allows for the activation of students' cognitive interest, forming a strong motivation for learning the English language. Analysis of scientific and pedagogical literature indicates that educational materials to meet the professional needs of future economists should be based on authentic texts. The article also demonstrates that podcasts are an effective means of developing students' listening skills in foreign language classes. Significant attention is paid to the role of assessing formed competencies in listening, methods of assessment, and the role of student self-assessment. Recommendations are given for further research in the direction of teaching listening comprehension, as well as the use of group work in teaching foreign languages.

References

Бараненкова, Н. А. Кооперативні методи розвитку вмінь аудіювання на заняттях іноземної мови професійного спрямування / Н. А. Бараненкова, Н. М. Лашук, Ю. В. Шевченко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. – 2019. – № 2 (325) квітень. – Ч. 2. – С. 314–321.

Бігич, О. Б., Майєр, Н. В., Руснак, Д. А., Яковенко-Глушенкова, Є. В. Компетентність в аудіюванні майбутнього вчителя і викладача іспанської та французької мов: теорія і практика формування: Колективна монографія. Київ: Вид. центр КНЛУ, 2015. – 398 с.

Гринюк. Г.А. Відбір навчального матеріалу для формування англомовної лексичної компетенції у студентів-економістів / Г.А. Гринюк, Ю.О. Семенчук // Іноземні мови. – № 2. – 2007. – С. 30–34.

Гупка-Макогін, Н. І. Навчання майбутніх фахівців з міжнародної економіки професійно орієнтованого англомовного аудіювання у процесі самостійної роботи. Дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2016 5. Дроздова І. П. Професійний інтерес до змісту текстів за фахом як фактор підвищення ефективності викладання української мови / І. П. Дроздова // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки: Збірник наукових праць / Харківський нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна, Центр міжнар. освіти. – Х., 2009. – Вип. 14. – С. 65–74.

Дячук Н. М. Особливості формування англомовної аудитивної компетентності старшокласників на основі використання подкастів. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, – 2021. – № 35 (2), с. 285–291.

Крапчатова Я. А. Методика організації само– і взаємоконтролю рівня сформованості англомовної компетенції в аудіюванні у майбутніх філологів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. К., 2014. – 266 с.

Лазаренко Т.В., Осьмачко С.А. Сучасне аудіювання з англійської мови: використання подкастингу // Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика – матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 29–30 березня 2018 року.

Сучасні технології навчання іноземних мов і культур у загальноосвітніх і вищих навчальних закладах: Колективна монографія / С. Ю. Ніколаєва, Г. Е. Борецька, Н. В. Майєр, О. М. Устименко, В. В. Черниш та інші; [за ред. С.Ю. Ніколаєвої; техн. ред. І. Ф. Соболєвої]. – К. : Ленвіт, 2015. – 444 с.

Downloads

Published

2024-06-06

Issue

Section

METHODS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING