Some aspects of developing linguosociocultural competence during foreign language learning using active teaching methods
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.25.471-481Keywords:
linguosociocultural competence, active teaching methods, discussion, role-play,Abstract
The study focuses on exploring the peculiarities of developing linguosociocultural competence during foreign language learning using active teaching methods. It examines the concept of linguosociocultural competence, its components, and its role in intercultural communication. The authors assert that linguosociocultural competence is an interdisciplinary phenomenon characterized by the autonomy of its components, encompassing linguistic, cultural, sociological, and psychological competencies. The article substantiates the use of active teaching methods to foster students' linguosociocultural competence. The authors emphasize that active teaching methods encourage students to engage in intellectual and practical activities, simulate real intercultural communication situations, and contribute to the development of communicative skills, vocabulary expansion, and deeper understanding of sociocultural contexts. Several active teaching methods are discussed, including thematic discussion, role-playing, the "Jigsaw" method, and the Placemat method. It is highlighted that these methods can significantly contribute to enhancing students' linguosociocultural competence, accelerating their learning process, and improving the quality of intercultural communication. The study indicates that integrating active teaching methods into university practices can enhance the effectiveness of fostering linguosociocultural competence, enabling students to better adapt to intercultural communication situations in the contemporary globalized world. The authors suggest that future research could focus on developing a set of exercises for cultivating students' linguosociocultural competence based on active teaching methods.
References
Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., та ін. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої . Киї в: Ленвіт, 2013. 590 с.
Божко Н. В. Теоретичні засади розвитку лінгвосоціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2019 № 71. С. 16–21.
Бронетко І. А. Формування англомовної лінгвосоціокультурної компетенції учнів старших класів загальноосвітніх шкіл. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2015. № 3. С. 66–72.
Григорович О., Олійник Н. Впровадження активних методик викладання в освітній процес. Сучасні технології початкової освіти: реалії та перспективи: збірник наукових праць. Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, педагогічний факультет, кафедра теорії та методик початкової освіти; редкол.: Н.В. Бахмат, Н.В. Гудима, О.В. Ковальчук. Київ : Міленіум, 2020. Випуск 3. С. 47–50.
Державний стандарт освіти. Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
Дука М. В. Поняття «лінгвосоціокультурна компетентність» та аналіз методів її формування в педагогічній теорії і практиці. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми: Сум ДПУ ім. А. С. Макаренка. 2015. № 7 (51). С. 39−48.
Зарічанська Н. В., Поп О. Ю. Деякі аспекти формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх військових перекладачів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Вінниця, 2023. № 74. С. 47–52.
Кардашова Н. В. Роль лінгвосоціокультурної компетентності у фаховій підготовці майбутніх учителів іноземної мови. Молодий вчений, 2017. № 5, С. 365–368.
Кононко О. Л. Психологічні основи особистісного становлення дошкільника: автореф. дис. ... д-ра психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2001. 37 с.
Краснополіна М. Й. Особливості формування лінгвосоціокультурної компетенції учнів при вивченні другої іноземної мови. URL: https://vseosvita.ua/library/osoblivosti-formuvanna-lingvosociokulturnoi-kompetencii-ucniv-privivcenni-drugoi-inozemnoi-movi-1755.html [Дата звернення: 20.02.2024].
Краснопольський В. Е., Тишакова Л. Т. Формування лінгвосоціокультурної компетенції під час вивчення іноземної мови з використанням вебтехнологій. Закарпатські філологічні студії. Ужгород, 2020. № 13. том 2. С. 100–104.
Лук’янченко І.О. Використання інтерактивних технологій навчання у формуванні мовленнєвої компетенції в говорінні студентів факультетів іноземних мов. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2011. Вип. 58. С. 161–166.
Ніколаєв О. М. Компетентність та компетенція у сучасній педагогіці як педагогічні категорії. Проблеми сучасної психології : зб. наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Кам’янець-Подільський, 2012. Вип. 15. С. 410–419.
Скляренко Н. К. Сучасні вимоги до вправ для формування іншомовних мовленнєвих навичок та вмінь. Іноземні мови. 2015. № 3. С. 3–7.
Barnett R. The Limits of Competence. Knowledge, Higher Education and Society. Buckingham: Open University Press. 1994.
Council of Europe. The concept of intercultural dialogue. URL: https://www.coe.int/t/dg4/intercultural/concept_EN.asp
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)
Hymes D. On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1971. 174 p.
The International Board of Standards for Training, Performance and Instruction (IBSTPI) URL: https://ibstpi.org/
Kirschner P., Vilsteren P.V., Hummel H., Wigman M. The Design of a Study Environment for Acquiring Academic and Professional Competence. Studies in Higher Education, 1997. 22, 2, p. 151–171.