Features of learning professional English in a distance format

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.340-348

Keywords:

professional English, distance learning, adaptation, technological means, teaching approaches, general scientific methods

Abstract

The article is devoted to the analysis of the peculiarities of learning professional English in the context of distance learning. The purpose of the article is to study the effectiveness of distance learning of ESP, taking into account the experience of leading Ukrainian researchers in this field. The main emphasis is placed on approaches to adapting the learning process to the needs of a modern student and the use of the latest technological tools. The study uses general scientific research methods, including analysis and systematization of literature sources, comparative analysis. The results of the study show that the COVID-19 pandemic has forced the world, including educational institutions, to switch to remote communication. In Ukraine, additional pressure has arisen due to military actions with Russia, which has led to mass migration of citizens for whom knowledge of English has become a necessity. The interest of Ukrainians in English is confirmed by the EF EPI rating, reflecting the country’s desire to integrate into the global space. Distance education in Ukraine is based on online technologies, supported by platforms such as All-Ukrainian School Online, and receives government support. English teaching has two models: British and American, which take into account the needs of students. Digital globalization is changing the way we communicate and do business. Distance learning helps to adapt to these demands by providing flexibility and innovation.However, traditional classes that promote deep learning and teamwork remain indispensable. For young people, smartphones have become a window into the world of learning. Teachers use a variety of online tools, such as Google Classroom, Skype, and ZOOM, to deliver lessons and interact with students, each with its own characteristics. Technologies such as Google Meet and Trello facilitate distance learning, and platforms such as Google Classroom and Skype help with student interaction and assessment. Practical implications. The study can be useful for teachers involved in teaching foreign languages in higher education institutions, as well as for students looking for the best methods of learning languages in distance learning.

References

Вакуленко О. Л., Попович Р. Г., Тимощук І.О. Формування і розвиток стратегій дистанційного вивчення іноземних мов у контексті модернізації освітньої системи України. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Наукові записки РДГУ, Вип. 16(59), 2017. С. 74–77.

Гришкова О. Методика навчання англійської мови за професійним спрямуванням студентів нефілологічних спеціальностей. Миколаїв: Видавництво Чорноморського державного університету імені Петра Могили, 2015. 220 с.

Коваленко А. Дистанційне навчання іноземної мови за умови пандемії: специфіка форм і методів роботи. Актуальні питання гуманітарних наук, Вип. 35, том 3, 2021. C. 250–255.

Лозинський Л.Ф., Липченко Т.С., Усик Л.М. Вплив дистанційної форми вивчення англійської мови на професійну підготовку фахівців з інформаційних технологій. Інноваційна педагогіка, Випуск 39, 2021. С. 175–178.

Остафійчук О. Д. Інноваційні методи і технології викладання англійської мови. Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. 30 (1), 2021. С. 290–293.

Прийма Л.Ю., Танько Н. Г., Шерстюк Н.О., Бєляєва О.М. Особливості дистанційного навчання англійської мови студентів медичних ЗВО. Полтава: Українська медична стоматологічна академія, 2021. С. 219–221.

Редько В. Особливості дистанційного навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти в умовах карантину. Національна академія педагогічних наук України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2243/

Сердюк О.П., Леоненко М.П. Навчання іноземної мови в умовах воєнного стану: адаптація до нових умов. Вебсайт Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. URL: http://www.soippo.edu.ua/index.php/4873-navchannya-inozemnoji-movi-v-umovakh-voennogo-stanu-adaptatsiya-do-novikh-umov

Українці покращили рівень володіння англійською мовою у 2022 році. Перший Кембриджський Центр. 2023. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: https://cambridge.ua/uk/news/ukraintsy-uluchshili-uroven-vladeniya-angliyskim-2022/

Шевченко С. Навчання англійської мови професійного спрямування в умовах дистанційної освіти. Український педагогічний журнал, № 1, 2021. С. 82–89.

Published

2025-05-05

Issue

Section

METHODS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING