Using TED-Ed videos for developing listening skills in medical students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.458-470

Keywords:

receptive skills, TED-Ed video materials, medical students, listening

Abstract

In teaching receptive skills, in particular listening, video texts play an important role. The article examines the effectiveness of using TED-Ed video materials in the process of teaching English to medical students, in particular, using the video «A day in the life of an ancient Egyptian doctor». The purpose of the study is to analyze the effectiveness of using short videos on the TED-Ed platform to improve listening skills in medical students, as well as to develop methodological recommendations for teachers. The study is based on an analysis of existing publications and scientific research, and also includes a practical aspect through the development of a lesson plan using TED-Ed videos, which comprises tasks before, during and after watching the videos that contribute to the actualization of learned vocabulary and the development of listening skills. The article applies modern methods of teaching foreign languages and the principles of active listening. The article offers a new approach to the use of educational video materials, especially in the context of medical education, and demonstrates the effectiveness of integrating videos into the process of teaching listening comprehension. In addition, the specifics of working with videos depending on the level of students’ training are revealed. The scientific novelty of the work lies in the identification of specific approaches to the use of multimedia content in medical education, which contribute to the formation of key communication skills.The use of TED-Ed video materials helps improve listening skills and increases the level of engagement of students. The study indicates that the integration of TED-Ed videos into foreign language classes for future specialists in the field of medicine not only increases the interest of students, but also develops their critical thinking and problem-solving skills, which is an important aspect of the formation of professional competencies.

References

Harmer J. How to teach English: An Introduction to the Practice of English Language Teaching. Longman, 2001. 198 p.

Harmer J. The Practice of English Language Teaching. 4th Edition. 2007. Pearson Education Limited. 448 p.

Ivanotchak N., Pyliachyk N. Teaching active listening in present context. «Викладання іноземних мов в Україні та за її межами: досвід і виклики» : матеріали міжнародної науково-практичної конференції 21–22 березня 2019. Івано-Франківськ, 2019. C. 132–134.

Karimah I., Setiawan S., Munir A. Boosting Students’ Speaking skill using Ted Talks YouTube Videos: Teacher Talk Theory. JELTL (Journal of English Language Teaching and Linguistics). 2022. 7 (2). P. 299–312.

Liu Ch.-Y. Are TED Talks Potential Materials for Learning Specialized Vocabulary? A Case of Medical Vocabulary. English Teaching & Learning. 2023. N 47. P. 97–118. https://doi.org/10.1007/s42321-021-00105-2 (дата звернення 15.08.2024).

Liu Ch.-Y. Specialized vocabulary in TED talks and TED-Ed animations: Implications for learning English for science and technology. Journal of English for Academic Purposes. 2023. Vol. 65, September. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1475158523000796?via%3Dihub (дата звернення 15.08.2024).

Lysanets Yu.V., Bieliaieva O.M., Morokhovets H.Yu. The effectiveness of “Ted talks” video materials in teaching english at a medical university. The Medical and ecological problems. 2021. Vol. 25, № 5–6. P. 37–40.

Scrivener J. Learning Teaching. 2005. Oxford : MacMillan. 432 p.

Запотічна Р. Особливості навчання англійської мови майбутніх фахівців у сфері фінансів з використанням відеоматеріалів TED Talks. Закарпатські філологічні студії. 2021. Вип. 19. Т. 2. С. 146–150.

Кащук М., Липченко Т. Використання відеоматеріалів TED Talks у навчанні англійської мови майбутніх спеціалістів у сфері ІТ. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 55. Т. 2. С. 179–182.

Корнюш Г. В. Можливості використання відеоматеріалів TED TALKS у процесі викладання англійської мови у вищій школі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 66, Т. 2. С. 24–29.

Луньова T. В. Використання відеоматеріалів TED Talks для розвитку м’яких навичок під час вивчення англійської мови у закладах вищої освіти. Current Trends in the Study and Teaching of Foreign Languages : Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Online Conference (Poltava, 04 June 2021). Poltava : Astraya, 2021. С. 134–138.

Нестеренко І. Б. Використання платформи TED TALKS для підвищення комунікативної компетентності студентів при вивченні іноземних мов. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. Вип. 64. С. 209–216.

Подосиннікова Г. І., Бутрим В. О. Методичний потенціал використання англомовних лекцій TED Talks як засобу формування компетентності в аудіюванні в самостійній роботі учнів профільної школи. Слобожанський науковий вісник. Серія : Філологія. 2023. Вип. 3. С. 136–143.

Робоча програма навчальної дисципліни «Іноземна мова / Foreign language». Київ, 2022. URL: https://biomed.knu.ua/images/stories/Napryamy_pidgotovky/Medicine_UKR/Navchalni_discypliny/Magistry/ReRevis/2022_ Inozemna_mova.pdf (дата звернення 14.08.2024).

Стеценко Н. М., Байша К. М. Використання відео-ресурсу TED Talks у навчанні іноземної мови майбутніх менеджерів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 68, Т. 2. С. 191–196.

Published

2025-05-05

Issue

Section

METHODS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING