ЛЕКСИЧНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ЕФЛ: МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ І ПЕДАГОГІЧНІ НАСЛІДКИ

Автор(и)

  • Ірина Андрусяк

Ключові слова:

англійська мова як іноземна, лексичний підхід, гіпотеза фрази, правильність мовлення, плавність мовлення, лексика, лексична одиниця, колокація

Анотація

Стаття присвячена дослідженню теоретичного підґрунтя лексичного підходу до навчання англійської мови як іноземної. Використання лексичного підходу є своєрідним викликом традиційній дихотомії граматика-лексика, відповідно до якої мова розглядається як система граматичних структур та набір ізольованих лексичних одиниць. Лексичний підхід відноситься до низки альтернативних підходів і методів навчання англійської мови, яким, як правило, майже не приділяється увага в теорії та практиці навчання. Цим зумовлена актуальність проведеного дослідження. Ефективне застосування будь-якого нового підходу, методу, стратегії залежить від поєднання двох факторів: глибокої теоретичної обізнаності вчителя з його основами та вміння застосовувати на практиці. Метою цієї статті є з’ясування суті лексичного підходу в процесі навчання англійської мови Основна увага приділяється гіпотезі фрази як теоретичному підґрунтю лексичного підходу та типології лексичних одиниць, розробленої в межах досліджуваного підходу.

Посилання

Bareggi Christina. “Proper Words in Proper Places: Some ‘Modest Proposals’ for Introducing the Lexical Approach into Your English Class.” Lang Matters. Issue 13 (September 2006): 2-4, http://ppbm.langedizioni.com/varie/riviste/pdf/langmatters13.pdf

Basulto Dominic. “Humans are the World’s Best Pattern-Recognition Machines, But for How Long?” Bigthink, 2016, http://bigthink.com/endlessinnovation/humans-are-the-worlds-best-pattern-recognition-machines-but-forhow-long.

Bolinger Dwight. “Meaning and Memory.” Forum Linguisticum, No 1(1976): 1-14.

Ellis C., Nick. “Emergentism, connectionism and language learning.” Language Learning, 48 (1998): 631-664.

Ellis C., Nick. “Sequencing in SLA. Phonological Memory, chunking, and points of order.” Studies in Second Language Acquisition, 18 (1996): 91 -126.

Eyckmans June. “Taking SLA Research to Interpreter-Training: does Knowledge of Phrases Foster Fluency?” Multilingualism and Applied Comparative Linguistics: Pedagogical Perspectives. Eds. Frank Boers, Jeroen Darquennes & Rita Temmerman. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. Grant, Lynn, 2007. 89-104.

Golebiewska P. The comparison of the effectiveness of the Observe Hypothesise Experiment and the Presentation Practice Production models on teaching procedural language of circumlocution and stalling devices to Upper intermediate EFL students. A thesis submitted in partial fulfilment for the requirements of the degree of MA by Research at the University of CentralLancashire,2013, http://clok.uclan.ac.uk/9655/1/Golebiewska%20Patrycja%20Final%20e-Thesis%20%28Master%20Copy%29.pdf.

Goulden R., Nation P., and Read J. “How Large Can a Receptive Vocabulary be?”//AppliedLinguistics,11(1990):341–363, http://www.victoria.ac.nz/lals/about/staff/publications/paul-nation/1990-Goulden-Voc-size.pdf.

Granger S. From Phraseology to Pedagogy: Challenges and Prospects// Draft to The Phraseological View of Language: A Tribute to John Sinclair. Eds. Thomas Herbst, Susen Faulhaber, Peter Uhrig. Walter de Gruyter, 2012.

Herbst Th. The Phraseological View of Language: A Tribute to John Sinclair. Eds. Thomas Herbst, Susen Faulhaber, Peter Uhrig. Walter de Gruyter, 2012.

Junying Zh. and Xuefei. “Chunking – an Effective Approach to Vocabulary Teaching and Learning in College Classrooms.” CELEA Journal, 30 (3): 79-84, http://www.celea.org.cn/teic/73/73-79.pdf.

Keller Eric, and Warner T., Sylvia. Conversational Gambits: Real English Conversational Practices. Hove, England: Language Teaching Publications, 1988.

Lewis M. Implementing the Lexical Approach – Putting Theory into Practice. Heinle cengage, 2008.

Lewis M. The Lexical Approach: the State of ELT and a Way Forward. Heinle cengage, 2002.

Lin Yen-Liang. Discourse Functions of Recurrent Multi-word Sequences in Online and Spoken Intercultural Communication// Yearbook of Corpus Linguistics and Pragmatics 2013: New Domains and Methodologies. Ed. Jesus Romero-Trillo. Springer Science & Business Media, 2013. 105-156.

Lindstromberg S. “My Good-Bye to the Lexical Approach.” Humanising Language Teaching, 2 (2005), http://www.hltmag.co.uk/mar03/mart1.htm

Lindstromberg S., and Boers F. Teaching Chunks of Language: the Issue of Memory// Humanising Language Teaching, 6 (2008), http://www.hltmag.co.uk/dec08/idea.htm.

McCarthy M., J. Touchstone: From Corpus to Course Book. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

MillinS.Observe-Hypothesize-Experiment.2011, https://sandymillin.wordpress.com/2011/05/15/observe-hypothesizeexperiment/

MillerJ.TeachingVocabularyChunkbyChunk, http://www.efltasks.org/file/lexical.

Moudraia O. “Lexical Approach to Second Language Teaching.” ERIC Digest. 2001-06-00, https://www.ericdigests.org/2002-2/lexical.htm.

Nation I., S., Paul. Learning Vocabulary in Lexical Sets : Dangers and Guidelines// TESOL Journal, 9 (2000). – No 9 (2): 6-10.

Nattinger J., and DeCarrico, J. Lexical Phrases and Language Teaching. 上海外语教育出版社, 1992.

Neuschatz S., Jeffrey, et al. “Comparison of the Efficacy of Two Name-Learning Techniques: Expanding Rehearsal and Name-Face Imagery.” The American Journal of Psychology, 118 (1) (2005): 79-102.

Nikmehr A. “Gambits in a New Light.” International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 2 (4) (2013): 228-239.

Pawley A., and Syder, H. “Two puzzles for linguistic theory: Native-like selection and native-like fluency.” Language and Communication. Eds. J. Richards & R. Schmidt. London: Longman, 1983. 191-226.

Rhalmi M. “The Lexical Approach.” My English Pages, September 29, 2009, http://www.myenglishpages.com/blog/lexical-approach/

Taylor G. “Teaching Gambits: the Effect of Instruction and Task Variation on the Use of Conversation Strategies by Intermediate Spanish Students.” Foreign Language Annals, 35 (2) (2002): 171-189.

Tremblay A., Derwing, B., and Libben, G. “Are Lexical Bundles Stored and Processed as Single Units?” Working Papers of the Linguistics Circle of the UniversityofVictoria,19(2009):258-279, https://www.academia.edu/17831384/Are_lexical_bundles_stored_and_processed_as_single_units

Willis J., D., The Lexical Syllabus. London: Collins COBUILD, 1990.

Wray A. Formulaic Sequences and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-05