Теоретичні виклики у вивченні фантастичної літератури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2024.26.192-203

Ключові слова:

наукова фантастика, фентезі, жанрологія, міжродові межі, структуралізм

Анотація

Стаття має на меті окреслити науковий інтерес до літературної фантастики двома способами: шляхом аналізу викликів у теоретичному розумінні її родової специфіки та шляхом вивчення найважливіших проблемах в оцінках нових експериментів, які нині є резонансними в британській та американській фантастичній літературі. Деякі з них є традиційними, пов’язаними з науковою фантастикою, оскільки вони значною мірою допомогли у формуванні критичних думок. Інший спосіб полягає в тому, щоб висвітлити не стільки жанри фантастики, скільки суперечливі тези, які виникли в новому критичному напрямі щодо «моментів істини», виявлених у різноманітних фантастичних творах, які виникли разом із Новою хвилею та сприяли динаміці критичного пробудження. Помітно, що критики то відходять від критерію реальності, то знову повертаються до нього як до рятівної віхи. Мета статті полягає не стільки в тому, щоб назвати будь-який із них як найбільш правильний і вичерпний, а в тому, щоб розглянути деякі з багатьох викликів, які стосуються критики фантастичного і які досі залишаються без відповіді в західній мейнстримній критиці. Критики, такі як Е. Рабкін, Н.Руддік, Х.Бретнор, Л.Фідлер, Т.Тодоров, С.Лем, Б. Олдісс, відстоювали нове бачення фантастичного не лише в історичному контексті та родовій різноманітності жанру фантастики як області активної художньої свідомості, але і як читацького досвіду фантастичного. Стаття описує, як дослідження фантастичного висвітлює авторитетні судження про складні питання та найнесподіваніші рішення, оскільки дискусії щодо визначення та позначення жанрів фантастичної літератури можуть бути нескінченними. Крім того, деякі нові теоретичні проблеми є очевидними як наслідок цього дослідження. Зараз наукоцентризм у вивченні наукової фантастики значною мірою дискредитований, а у критичній оцінці йде процес висвітлення нових фантастичних жанрів.

Посилання

Aldiss B., Wingrove D. Trillion Year Spree. L.: Paladin Grafton Books, 1988. 204 p.

Anatomy of Wonder: Science Fiction. Ed. by Neil Barron. N.Y.: Xerox Educational Company, 1978. 167 p.

Bailey J. Pilgrims Through Space and Time. Trends and Patterns in Scientific and Utopian Fiction. L.; N.Y.: Argus Books, 1947. 167 p.

Bleiler E.F. A Checklist of Modern Fantastic Literature. Chicago: Shasta Publishers, 1948. 123 p.

Bolt Joe de and Pfeiffer J. The Modern Period, 1938 – 1975. Anatomy of Wonder: Science Fiction. Ed. by Neil Barron. N.Y.: Xerox Educational Company, 1978. P. 117–137.

Bretnor H. Science Fiction Today and Tomorrow. L., 1979. 341 p.

Clarke A.C. Childhood’s End. N.Y.: Ballantine, 1972. 112 p.

Contrary Modes. Proceedings of the World Science Fiction Conference. Melbourne: University of Newcastle, 1985. 155 p.

Coordinates: Placing Science Fiction and Fantasy. Ed. by G.Slusser, E. Rabkin. Illinois: Southern Illinois University Press, 1983. 356 p.

A Dictionary of Modern Critical Terms. L: Routledge & Kegan Paul Ltd, 1987. 253 p.

Exploring Fantasy Worlds. Ed. by Michael Moorcock. Bernardine: Borgo Press, 1985. 116 p.

Fiedler L. The Criticism of Space Fiction. Coordinates: Placing Science Fiction and Fantasy. Ed. by G. Slusser, E. Rabkin. Illinois: Southern Illinois University Press, 1983. P. 3–29.

Philmus R. M. Science Fiction from its Beginning to 1870. Anatomy of Wonder: Science Fiction. Ed. by Neil Barron. N.Y.: Xrox Education Company, 1978. P. 3–35.

Green M. Science and the Shabby Curate of Poetry: Essays About Two Cultures. N.Y.: Norton, 1965. P. 12–45.

Hawthorne N. The House of Seven Gables. N.Y.: Dover Publication, 1937. 189 p.

Heinlein R. Science Fiction: Its Nature, Faults and Virtues. The Science Fiction Novel: Imagination and Social Criticism. Chicago: Adventures, 1959. P. 3–24.

Lem S. Fantastyka i Futurologia. Krakow: Wydawnictwo Lit., 1970. T. 1–2. 293 p.

Moskowitz S. Explorers of the Infinite: Shapes of Science Fiction World. L.; N.Y.: Hyperion, 1963. 134 p.

Rabkin E. S. The Fantastic in Literature. Princeton University Press. New Jersey, 1977. P. 232.

Rogers I. A. The Gernsback Era, 1926-1937. Anatomy of Wonder: Science Fiction. Ed. by Neil Barron. N.Y.: Xrox Educational Company, 1978. P. 79–117.

Ruddick N. Ultimate Island. On the Nature of British Science Fiction. L.: Greenwood Press, 1993. 197 p.

Schmerl R.B. Fantasy as Technique. Science Fiction: The Other Side of Realism. The Essays on Modern Fantasy and Science Fiction. Ed. by Clareson Th. D.

Ohio: University Popular Press, 1971. P. 105–148.

Scholes R. Fabulation and Metafiction. New Jersey: Princeton University Press, 1977. 222 p.

Science Fiction: The Other Side of Realism. The Essays on Modern Fantasy and Science Fiction. Ed. by Clareson Th. D. Ohio: University Popular Press, 1971. 356 p.

Silverberg R. The Mirror of Infinity. L.: Harper Collins Publishers, 1972. 234 p.

Stapledon O. Last and First Man. A Story of the Near and Far Future. L.: Methuen, 1930. 237 p.

Todorov T. The Fantastic. A Structural Approach to a Literary Genre. N.Y.: Cornell University Press, 1970. 180 р.

Tolkein J.R.R. On Fairy Stories. The Tolkein Reader. N.Y.: Ballantine, 1966. P. 55–76.

Tolkein J.R.R. Tree and Leaf. N.Y.: Allen and Unwin, 1964. P. 38–57.

Turner G. National Accents in Science Fiction: An Australian Perspective. Coordinates: Placing Science Fiction and Fantasy. Ed. by G. Slusser, E. Rabkin. Illinois: Southern Illinois Press, 1983. P. 79–112.

Vax Lois. L’art et la Literature Fantastique. Paris: Presses Universitaire de France, 1960. 320 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-16