Маркування товару: від міждисциплінарних до лінгвістичних досліджень
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2022.21-22.114-130Ключові слова:
композиційна структура, маркування товарів, структурність, текст, упаковка, packvertisingАнотація
Сучасний стан розвитку лінгвістики характеризується формуванням нової парадигми – когнітивно-дискурсивної, в основі якої лежить розуміння мови як когнітивного утворення, що тісно пов’язане з ситуацією та умовами, в яких вона розвивається. Ця парадигма орієнтована на вивчення існування людини в суспільстві через аналіз її комунікативної діяльності. Розширення сфер діяльності людини спричинило появу нових каналів, форм та засобів комунікації, що, у свою чергу, відкрило нові горизонти для лінгвістичних досліджень. Диверсифікація сучасної комунікації стала поштовхом для дослідження дискурсу, внаслідок чого постала необхідність детальної класифікації типів дискурсу та опису окремих дискурсів, що відповідають сферам людської діяльності, в кожній з яких комунікація набуває специфічних рис. Для лінгвістичних досліджень останніх років характерним є зростання інтересу до вивчення складних та неординарних номінативних і когнітивних механізмів у текстах реклами. Значна увага приділяється механізмам поєднання вербальних і невербальних елементів у креолізованих рекламних текстах та впливу реклами на поведінку й стан людини. Реклама надходить до адресата різними шляхами, зокрема через упаковку. Тексти, що розміщуються на упаковці, та й сама упаковка, не були об’єктом дослідження у лінгвістиці. Тривалий час її досліджували маркетологи та виробники товару, які розуміли, що упаковка є важливим елементом у системі інформації про товар. Завдяки інформативним та аргументативним складникам, поєднанню вербальних та невербальних елементів, орієнтації на різні соціальні групи, здатності передавати закодовані смисли, впливати на процес запам’ятовування і прийняття рішення адресатом, оперувати основними актуальними цінностями та концептами відповідної спільноти або суспільства у цілом, упаковка може стати об’єктом семіотичних, психолінгвістичних, етнолінгвістичних, соціолінгвістичних, когнітивних, комунікативно-лінгвістичних досліджень. У статті обґрунтовується можливість розгляду сукупності елементів маркування товарів як цілісного та зв’язного тексту, для якого характерна певна структура. Розглядається типова інваріантна композиційна структура маркування товару. Робиться спроба пошуку спільних рис між маркуванням товарів та текстами в трактуванні, прийнятому в межах лінгвістики та семіотики.
Посилання
Белова А.Д. Лингвистические аспекты аргументации. Київ : КДУ, 1997. 298 с.
Бєлова А.Д Візуалізація товарів у сучасній рекламі як складник креолізації комунікативного простору. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи. НАН України, Центр наукових досліджень і викладання іноземних мов. 2012. С. 42–51.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ : ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.
Гінзбург М.Д. «Маркування» чи «марковання»? Харчова і переробна промисловість. Галузевий Нормативно-термінологічний центр нафтогазового комплексу. 2006. № 7. С. 11‒12.
ДСТУ ISO 2391: 2010. Система технологічної документації. [Чинний від 2010-12-9]. Київ, 2011. 33 с. (Терміни та визначення основних понять).
ДСТУ ISO 2887- 94. Паковання та маркування. [Чинний від 1994-12-9]. Київ, 1995. 16 с. (Терміни та визначення).
ДСТУ ISO 3993: 2000. Товарознавство. [Чинний від 2000-12-9]. Київ, 2001. 24 с. (Терміни та визначення).
Ковальчук І.В. Вербальні та невербальні засоби маркування товарів у сучасному англомовному комунікативному просторі : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 . Київ, 2016. 236 с.
Ковальчук І.В. Композиційна структура маркування товару. Мовні і концептуальні картини світу. 2016. № 57. URL: http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/viking/db/ftp/univ/mikks/mikks_2017_57.pdf (дата звернення: 20.07.2022).
Ковальчук І.В. Напрями дослідження сучасного рекламного дискурсу. Мовні і концептуальні картини світу. 2015. Вип. 55. С. 210–219. URL: http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/viking/db/ftp/univ/mikks/mikks_2015_55_1.pdf (дата звернення: 20.07.2022).
Колегаєва І.М. Мегатекст як вияв комунікативної гетерогенності цілого завершеного тексту. Мовознавство. 1996. № 1. С. 25–30. URL: http://kolegaeva.onu.edu.ua/12-statti/7-megatekst (дата звернення: 20.07.2022).
Коломієць Т.М. Експертиза товарів : підручник. Київ : КНТЕУ, 2001. 274 с.
Лінгвістика тексту: хрестоматія / упоряд. А. Загнітко, М. Монастирецька. Донецьк : ДонНУ, 2009. 164 с.
Мартинюк А.П. Дискурсивний інструментарій аналізу англомовної реклами. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи : зб. наук. праць. Київ : Логос, 2009. С. 159–167. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/9939/15-Martyniuk.pdf?sequence=1 (дата звернення: 20.07.2022).
Мартынюк А.П. Разграничение дискурса и текста с позиций интеграционного подхода. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2009. № 866. С. 49-54. URL: http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/4924/2/Martynyuk.pdf (дата звернення: 20.07.2022).
Мельник Т.Ю. Товарознавство : підручник (для студентів економічних спеціальностей). Житомир : Державний університет «Житомирська політехніка», 2020. 364 с.
Національний банк стандартизованих науково-технічних термінів (ДП «УкрНДНЦ»). Київ, 2022. URL: http://uas.org.ua/ua/bank-danih/natsionalniy-bank-terminiv/ (дата звернення: 20.07.2022).
Про затвердження Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів: наказ / Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0183-11#Text (дата звернення: 20.07.2022).
Сидоренко Т.М., Стороженко Л.Г. Структуризація тексту : навч. посіб. Київ : ДУТ, 2017. 132 с.
Товарознавство непродовольчих товарів / Л.Г. Войнаш та ін. ; за ред. Л.Г. Войнаш. Київ, 2004. 436 с.
Caselli J. Packvertising. URL: http://www.perinijournal.com/Items/en-US/Articoli/PJL-29/Packvertising.
Cheong H.F. Legitimising male grooming through packaging discourse: linguistic analysis. Social Semiotics. 2015. Vol. 25, Issue 3, P . 364–385. DOI: www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10350330.2015.1026650.
Cook G. The discourse of advertising. London : Routledge, 1992. 327 p.
Bignel, J. Media Semiotics. An Introduction / J. Bignel. Manchester, 1997. 242 p.
Burrows J. Visually communicating ‘honesty’: A semiotic analysis of dorset cereals’ packaging. Institute of Communications Studies, University of Leeds. 2013. 451 р. DOI: http://ics.leeds.ac.uk/files/2013/07/Jessica-Burrows-BACS-2013.pdf.
Gouri S. Packvertising on TV screens increases in tighter marketplace. DOI: http://www.livemint.com/Consumer/iesMSFA2Z62GjHpUpkPqzM/Packvertising-on-TV-screens-increases-in-tighter-marketplace.html.
Longman dictionary of contemporary English. DOI: https://www.ldoceonline.com/dictionary/discourse.
Taylor D. “Packvertising”: A million free GRPs. DOI: http://wheresthesausage.typepad.com/my_weblog/2006/12/packvertising_a.html.