Goods marking: from interdisciplinary to linguistic research
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2022.21-22.114-130Keywords:
compositional structure, goods marking, text, structuring, packaging, packvertisingAbstract
The current state of the development of linguistics is characterized by the formation of a new paradigm – cognitive-discursive, based on the understanding of language as a cognitive formation closely related to the situation and conditions in which it develops. This paradigm focuses on studying a person’s existence in society through the analysis of his communicative activity. The expansion of the spheres of human activity has caused the emergence of new channels, forms, and means of communication, which, in turn, has opened new horizons for linguistic research. The diversification of modern communication has become an impetus for the study of discourse, as a result of which there was a need for a detailed classification of discourse types and a description of individual discourses corresponding to spheres of human activity, in each of which communication acquires specific features. Linguistic research in recent years is characterized by a growing interest in the study of complex and unusual nominative and cognitive mechanisms in advertising texts. Considerable attention is paid to the mechanisms of combining verbal and non-verbal elements in creolized advertising texts and the influence of advertising on human behavior and condition. Advertising reaches the addressee in various ways, in particular through packaging. The texts placed on the packaging, and the packaging itself, were not the object of research in linguistics. It has been studied for a long time by marketing specialists and manufacturers of goods, who understand that packaging is an important element in the product information system. Thanks to informative and argumentative components, a combination of verbal and non-verbal elements, orientation to different social groups, the ability to convey coded meanings, influence the process of memorization and decision-making by the addressee, operate with the main current values and concepts of the relevant community or society as a whole, packaging can become the object of semiotic, psycholinguistic, ethnolinguistic, sociolinguistic, cognitive, communicative and linguistic research. The article substantiates the possibility of considering the set of elements of goods marked as a holistic and coherent text, which is characterized by a certain structure. The author considers a typical invariant compositional structure of goods marking and attempts to search for common features between the goods marking and texts in the interpretation accepted within the framework of linguistics and semiotics.
References
Белова А.Д. Лингвистические аспекты аргументации. Київ : КДУ, 1997. 298 с.
Бєлова А.Д Візуалізація товарів у сучасній рекламі як складник креолізації комунікативного простору. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи. НАН України, Центр наукових досліджень і викладання іноземних мов. 2012. С. 42–51.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ : ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.
Гінзбург М.Д. «Маркування» чи «марковання»? Харчова і переробна промисловість. Галузевий Нормативно-термінологічний центр нафтогазового комплексу. 2006. № 7. С. 11‒12.
ДСТУ ISO 2391: 2010. Система технологічної документації. [Чинний від 2010-12-9]. Київ, 2011. 33 с. (Терміни та визначення основних понять).
ДСТУ ISO 2887- 94. Паковання та маркування. [Чинний від 1994-12-9]. Київ, 1995. 16 с. (Терміни та визначення).
ДСТУ ISO 3993: 2000. Товарознавство. [Чинний від 2000-12-9]. Київ, 2001. 24 с. (Терміни та визначення).
Ковальчук І.В. Вербальні та невербальні засоби маркування товарів у сучасному англомовному комунікативному просторі : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 . Київ, 2016. 236 с.
Ковальчук І.В. Композиційна структура маркування товару. Мовні і концептуальні картини світу. 2016. № 57. URL: http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/viking/db/ftp/univ/mikks/mikks_2017_57.pdf (дата звернення: 20.07.2022).
Ковальчук І.В. Напрями дослідження сучасного рекламного дискурсу. Мовні і концептуальні картини світу. 2015. Вип. 55. С. 210–219. URL: http://www.library.univ.kiev.ua/ukr/host/viking/db/ftp/univ/mikks/mikks_2015_55_1.pdf (дата звернення: 20.07.2022).
Колегаєва І.М. Мегатекст як вияв комунікативної гетерогенності цілого завершеного тексту. Мовознавство. 1996. № 1. С. 25–30. URL: http://kolegaeva.onu.edu.ua/12-statti/7-megatekst (дата звернення: 20.07.2022).
Коломієць Т.М. Експертиза товарів : підручник. Київ : КНТЕУ, 2001. 274 с.
Лінгвістика тексту: хрестоматія / упоряд. А. Загнітко, М. Монастирецька. Донецьк : ДонНУ, 2009. 164 с.
Мартинюк А.П. Дискурсивний інструментарій аналізу англомовної реклами. Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи : зб. наук. праць. Київ : Логос, 2009. С. 159–167. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/9939/15-Martyniuk.pdf?sequence=1 (дата звернення: 20.07.2022).
Мартынюк А.П. Разграничение дискурса и текста с позиций интеграционного подхода. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. 2009. № 866. С. 49-54. URL: http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/4924/2/Martynyuk.pdf (дата звернення: 20.07.2022).
Мельник Т.Ю. Товарознавство : підручник (для студентів економічних спеціальностей). Житомир : Державний університет «Житомирська політехніка», 2020. 364 с.
Національний банк стандартизованих науково-технічних термінів (ДП «УкрНДНЦ»). Київ, 2022. URL: http://uas.org.ua/ua/bank-danih/natsionalniy-bank-terminiv/ (дата звернення: 20.07.2022).
Про затвердження Технічного регламенту щодо правил маркування харчових продуктів: наказ / Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0183-11#Text (дата звернення: 20.07.2022).
Сидоренко Т.М., Стороженко Л.Г. Структуризація тексту : навч. посіб. Київ : ДУТ, 2017. 132 с.
Товарознавство непродовольчих товарів / Л.Г. Войнаш та ін. ; за ред. Л.Г. Войнаш. Київ, 2004. 436 с.
Caselli J. Packvertising. URL: http://www.perinijournal.com/Items/en-US/Articoli/PJL-29/Packvertising.
Cheong H.F. Legitimising male grooming through packaging discourse: linguistic analysis. Social Semiotics. 2015. Vol. 25, Issue 3, P . 364–385. DOI: www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10350330.2015.1026650.
Cook G. The discourse of advertising. London : Routledge, 1992. 327 p.
Bignel, J. Media Semiotics. An Introduction / J. Bignel. Manchester, 1997. 242 p.
Burrows J. Visually communicating ‘honesty’: A semiotic analysis of dorset cereals’ packaging. Institute of Communications Studies, University of Leeds. 2013. 451 р. DOI: http://ics.leeds.ac.uk/files/2013/07/Jessica-Burrows-BACS-2013.pdf.
Gouri S. Packvertising on TV screens increases in tighter marketplace. DOI: http://www.livemint.com/Consumer/iesMSFA2Z62GjHpUpkPqzM/Packvertising-on-TV-screens-increases-in-tighter-marketplace.html.
Longman dictionary of contemporary English. DOI: https://www.ldoceonline.com/dictionary/discourse.
Taylor D. “Packvertising”: A million free GRPs. DOI: http://wheresthesausage.typepad.com/my_weblog/2006/12/packvertising_a.html.