Пейоративи як засіб вербального маніпулювання в англомовному дискурсі соціальних мереж TikTok та Twitter у контексті антиукраїнської пропаганди

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2022.21-22.147-162

Ключові слова:

маніпуляція, російська пропаганда, гібридна війна, наративи російської пропаганди, віртуальна комунікація, вербальна маніпуляція, соціальні мережі, інтернет-тролі

Анотація

У ході інформаційної складової гібридної війни РФ проти України соціальні мережі стають потужною зброєю російської пропаганди. Кремлівські інтернет-тролі обрали соціальні мережі як інструмент поширення антиукраїнських наративів, оскільки соціальні мережі сьогодні є сприятливою платформою для застосування маніпулятивних технологій вербального впливу. З початком повномасштабного вторгнення Росії в Україну тролі Кремля помітно активізували свою роботу в англомовному сегменті соціальних мереж, й особливо активними вони є в одних із найпопулярніших сьогодні соціальних мережах TikTok та Twitter. Мова є найбільш потужним засобом маніпуляції, відповідно, ефективне маніпулювання свідомістю практично неможливе без застосування вербальних засобів маніпуляції. Саме тому дослідження стратегій, тактик і мовних засобів вербальної маніпуляції, які застосовуються для поширення антиукраїнських наративів, є важливим завданням для сучасних лінгвістичних студій. Метою дослідження є аналіз вербальних засобів маніпулятивного впливу, які використовуються для поширення антиукраїнських наративів, зокрема такого потужного мовного засобу маніпулятивного дискурсу, як пейоративна лексика. Для вирішення поставлених у роботі завдань використано метод аналізу інформації, метод синтезу, метод суцільної вибірки, а також описовий метод. З’ясовано, що для поширення антиукраїнських наративів в англомовному сегменті соціальних мереж TikTok та Twitter кремлівські тролі вдаються до таких маніпулятивних засобів, як стратегії дискредитації і тактики критики та звинувачення, реалізація яких досягається за рахунок використання пейоративної лексики. Виявлення та аналіз засобів вербального маніпулювання, які застосовуються Кремлем для поширення антиукраїнської пропаганди, є одним із першочергових завдань для дослідників із галузей знань гуманітарних, соціальних й поведінкових наук, адже поширення антиукраїнської пропаганди загрожує іміджу України, може спровокувати міжетнічні та міжрасові конфлікти, а також несе загрозу для дипломатичних стосунків з країнами-партнерами.

Посилання

Aneja A. Ifraimova S. How to spot a Russian Troll. Times. 11.05.2018. URL: https://cutt.ly/cKK6Izg.

Bodine-Baron E., Helmus T. C., Radin A., Treyger E. Countering Russian Social Media Influence. Rand Corporation, 2018. 86 p.

Dijk T. A. Power and the news media. Political Communication and Action. Hampton Press, 1995. 26 p.

Dilts R. B. Sleight of Mouth: The Magic of Conversational Belief Change. California : Meta Publications, 2001. 330 p.

Lange-Ionatamišvili E. Analysis of Russia’s information campaign against Ukraine. NATO Strategic Communications Centre of Excellence. 5th October 2014. URL: https://cutt.ly/FKK6Q0d.

Marketer. Найпопулярніші соціальні мережі у світі станом на січень 2022. 29.04.2022. URL: https://cutt.ly/HKLqTfz.

Mejias Ulises A. Vokuev Nikolai E. Disinformation and the media: the case of Russia and Ukraine. Media, Culture & Society 2017, Vol. 39(7) 1027–1042. URL: https://cutt.ly/9KK6Z19.

Армія Inform. Фабрики тролів кремля по всьому світу поширюють фейки про війну в Україні та іноземних політиків. 1.05.2022. URL: https://cutt.ly/UKLqeo6.

Батринчук З.Р. Креолізований текст як параграфемний елемент у сучасному англомовному епістолярному дискурсі. Закарпатські філологічні студії. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2018. Т. 1. Вип. 3. С. 80–84. URL: https://cutt.ly/2KGTl8b.

Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Академвидав, 2004. 344 с.

Білоконенко Л. Семантична деривація пейоративної лексики конфліктної комунікації. Рідне слово в етнокультурному вимірі. Дрогобицький державний педагогічний інститут імені Івана Франка. 2013. Вип. 7(2). С. 23–28. URL: https://dspu.edu.ua/native_word/wp-content/uploads/2016/04/2013-5.pdf.

Бурлакова В. Три кити російської пропаганди. Український Тиждень. 22.05.2014. URL: https://tyzhden.ua/Politics/109867.

Гібридна війна: сутність, виклики та загрози: зб. матер. круглого столу (Київ, 8 липня 2021 р.). Київ : НА СБУ, 2021. 189 с. URL: https://academy.ssu.gov.ua/uploads/p_57_28744724.pdf.

Горіна Ж.Д., Олійник О.В. Мовні зсоби маніпулятивного впливу в дискурсі соціальних мереж. Молодий вчений. №9 (85.1), вересень, 2020 р. С. 22–26. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/9.1/5.pdf.

Коваленко А.М., Марченко Т.С. Мовні засоби реалізації маніпулятивного впливу в сучасних англомовних ЗМІ. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія : збірник наукових праць. Одеса, 2019. Вип. 38, т. 1. С. 214–218. URL: https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8643.

Магда Є.В. Гібридна війна: вижити й перемогти. Харків : Віват, 2015. 304 с.

Нерян С.О. Аргументативний дискурс української інтернеткомунікації в соцмережах: лінгвопрагматичний аспект : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01 ; Одес. нац. ун-т ім. І.І. Мечникова. Одеса, 2020. 221 с.

Олійник О.В. Вербальне маніпулювання в соціальних мережах Instagram, Facebook, Twitter, Telegram-каналах: наук. роб. Усеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт. Донецьк (Вінниця) : ДНУ імені Василя Стуса, 2021. URL: https://cutt.ly/UKLqI7z.

Померанцев П. Мета російської пропаганди – щоб ніхто нікому не довіряв. Українська правда. 31.03.2015. URL: https://cutt.ly/KKLqZ4z.

Руда О.Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі : монографія. Київ : НАН України, Ін-т укр. мови, 2012. 232 с.

Топчій О. Російська «фабрика тролів» поширює дезінформацію про війну в Україні – МЗС Британії. 1.05.2022. URL: https://cutt.ly/7KLq0kj.

Шкіцька І.Ю. Оцінна лексика в маніпулятивній стратегії позитиву. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови. 2011. Вип. 7. С. 382–387. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/16127/Shkitska.pdf?sequence=1.

Шкіцька І.Ю. Маніпулятивні тактики позитиву: лінгвістичний аспект : монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2012. 440 с.

Юськів Х.В. Наративи російської пропаганди в Україні. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2020. Випуск 30, С. 226–232. URL: https://cutt.ly/yKLq92K.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01