Pejoratives as a means of verbal manipulation in the English discourse of social media TikTok and Twitter in the context of anti-Ukrainian propaganda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2022.21-22.147-162

Keywords:

manipulation, Russian propaganda, hybrid warfare, Russian propaganda narratives, virtual communication, verbal manipulation, social networks, Internet trolls

Abstract

In the course of the informational component of the Russian Federation’s hybrid war against Ukraine, social networks remain a powerful weapon of Russian propaganda. Kremlin Internet trolls have chosen social networks as a tool for spreading anti-Ukrainian narratives, the latter social networks today are a favorable platform for the use of manipulative technologies of verbal influence. Since the beginning of the full-scale Russian invasion of Ukraine, Kremlin trolls have emphasized the intensification of their work in the English-speaking segment of the social network, and they are especially active on one of the most popular social networks today, TikTok and Twitter. Language is the most powerful means of manipulation; accordingly, effective manipulation of consciousness is practically impossible without the use of verbal means of manipulation. That is why the study of strategies, tactics and linguistic means of verbal manipulation, which are used to spread anti-Ukrainian narratives, is an important task for modern linguistic studies. The purpose of the study is the analysis of verbal means of manipulative influence, which are used to spread anti-Ukrainian narratives, in particular, such a powerful linguistic means of manipulative discourse as pejorative vocabulary. To solve the tasks set in the work, the method of information analysis, the synthesis method, the continuous sampling method, and the descriptive method was used. It was found that to spread anti-Ukrainian narratives in the English-language segment of social networks TikTok and Twitter, Kremlin trolls resort to such manipulative means as discrediting strategies and tactics of criticism and accusations, the implementation of which is achieved through the use of pejorative vocabulary. Identifying and analyzing the means of verbal manipulation used by the Kremlin to spread anti-Ukrainian propaganda is one of the primary tasks for researchers in the fields of humanities, social and behavioral sciences because the spread of anti-Ukrainian propaganda threatens the image of Ukraine, can provoke inter-ethnic and inter-racial conflicts, and also carries a threat to diplomatic relations with partner countries.

References

Aneja A. Ifraimova S. How to spot a Russian Troll. Times. 11.05.2018. URL: https://cutt.ly/cKK6Izg.

Bodine-Baron E., Helmus T. C., Radin A., Treyger E. Countering Russian Social Media Influence. Rand Corporation, 2018. 86 p.

Dijk T. A. Power and the news media. Political Communication and Action. Hampton Press, 1995. 26 p.

Dilts R. B. Sleight of Mouth: The Magic of Conversational Belief Change. California : Meta Publications, 2001. 330 p.

Lange-Ionatamišvili E. Analysis of Russia’s information campaign against Ukraine. NATO Strategic Communications Centre of Excellence. 5th October 2014. URL: https://cutt.ly/FKK6Q0d.

Marketer. Найпопулярніші соціальні мережі у світі станом на січень 2022. 29.04.2022. URL: https://cutt.ly/HKLqTfz.

Mejias Ulises A. Vokuev Nikolai E. Disinformation and the media: the case of Russia and Ukraine. Media, Culture & Society 2017, Vol. 39(7) 1027–1042. URL: https://cutt.ly/9KK6Z19.

Армія Inform. Фабрики тролів кремля по всьому світу поширюють фейки про війну в Україні та іноземних політиків. 1.05.2022. URL: https://cutt.ly/UKLqeo6.

Батринчук З.Р. Креолізований текст як параграфемний елемент у сучасному англомовному епістолярному дискурсі. Закарпатські філологічні студії. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2018. Т. 1. Вип. 3. С. 80–84. URL: https://cutt.ly/2KGTl8b.

Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Академвидав, 2004. 344 с.

Білоконенко Л. Семантична деривація пейоративної лексики конфліктної комунікації. Рідне слово в етнокультурному вимірі. Дрогобицький державний педагогічний інститут імені Івана Франка. 2013. Вип. 7(2). С. 23–28. URL: https://dspu.edu.ua/native_word/wp-content/uploads/2016/04/2013-5.pdf.

Бурлакова В. Три кити російської пропаганди. Український Тиждень. 22.05.2014. URL: https://tyzhden.ua/Politics/109867.

Гібридна війна: сутність, виклики та загрози: зб. матер. круглого столу (Київ, 8 липня 2021 р.). Київ : НА СБУ, 2021. 189 с. URL: https://academy.ssu.gov.ua/uploads/p_57_28744724.pdf.

Горіна Ж.Д., Олійник О.В. Мовні зсоби маніпулятивного впливу в дискурсі соціальних мереж. Молодий вчений. №9 (85.1), вересень, 2020 р. С. 22–26. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/9.1/5.pdf.

Коваленко А.М., Марченко Т.С. Мовні засоби реалізації маніпулятивного впливу в сучасних англомовних ЗМІ. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія : збірник наукових праць. Одеса, 2019. Вип. 38, т. 1. С. 214–218. URL: https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8643.

Магда Є.В. Гібридна війна: вижити й перемогти. Харків : Віват, 2015. 304 с.

Нерян С.О. Аргументативний дискурс української інтернеткомунікації в соцмережах: лінгвопрагматичний аспект : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.01 ; Одес. нац. ун-т ім. І.І. Мечникова. Одеса, 2020. 221 с.

Олійник О.В. Вербальне маніпулювання в соціальних мережах Instagram, Facebook, Twitter, Telegram-каналах: наук. роб. Усеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт. Донецьк (Вінниця) : ДНУ імені Василя Стуса, 2021. URL: https://cutt.ly/UKLqI7z.

Померанцев П. Мета російської пропаганди – щоб ніхто нікому не довіряв. Українська правда. 31.03.2015. URL: https://cutt.ly/KKLqZ4z.

Руда О.Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі : монографія. Київ : НАН України, Ін-т укр. мови, 2012. 232 с.

Топчій О. Російська «фабрика тролів» поширює дезінформацію про війну в Україні – МЗС Британії. 1.05.2022. URL: https://cutt.ly/7KLq0kj.

Шкіцька І.Ю. Оцінна лексика в маніпулятивній стратегії позитиву. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 10: Проблеми граматики і лексикології української мови. 2011. Вип. 7. С. 382–387. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/16127/Shkitska.pdf?sequence=1.

Шкіцька І.Ю. Маніпулятивні тактики позитиву: лінгвістичний аспект : монографія. Київ : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2012. 440 с.

Юськів Х.В. Наративи російської пропаганди в Україні. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2020. Випуск 30, С. 226–232. URL: https://cutt.ly/yKLq92K.

Published

2022-12-01