До питання стилістичної симетрії в поезії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2022.21-22.247-255

Ключові слова:

симетрія, форма, зміст, імажинізм, асиметричність

Анотація

Одне з найменш вивчених явищ у теорії літературного дискурсу – стилістична симетрія. Смислова неповнота симетрії має велике значення для проникнення у світогляд, віросповідання, естетичну систему, символіку, врешті-решт семантику окремих слів. На перший погляд може здаватися, що смислова неповнота симетрії перешкоджає проникненню у всі ці сфери, але насправді саме вона слугує ключем до дуже багатьох явищ ідеології, естетики, світогляду її творців. Звуження сфери подібності породжує нові смисли. Адже, помічаючи смислові відмінності в членах симетрії, ми повинні одночасно бачити і те, що їх об’єднує. Завдяки цьому ми можемо помічати спорідненість понять, у дії відзначити те, що здавалося їхньому автору найбільш вагомим. Однією з найважливіших особливостей стилістичної симетрії є неповнота симетричної будови. Хоча обидва члени симетрії говорять про одне й те саме, але говорять по-різному. Ця особливість обох членів симетрії пов’язана з характерною відмінністю поетичного опису від наукового. Перший завжди «неточний»: «неточна метафора», «неточна метонімія», «неточний» будь-який художній образ. Неточність у мистецтві набуває особливого значення. Завдяки цій «неточності» сприйняття твору мистецтва є певною мірою співтворчістю. Ми ніби вирішуємо завдання, поставлене перед нами у творі мистецтва. Явище стилістичної симетрії тісно пов’язане з поняттями змісту й форми вірша, симбіоз яких породжує смислові образи, нові інтерпретації. Дослідження творчості імажистів під цим кутом зору вважається цікавим завдяки синтезу візуального сприйняття форми, в якій втілений глибокий абстрактний зміст.

Посилання

Введенська Т.Ю. Аграматизм поезії Е. Каммінґса і труднощі її перекладу. Особливості художнього перекладу : монографія. / С. Ревуцька, Т. Жужгiна-Аллахвердян, В. Введенська, С. Остапенко, Г. Удовіченко. ДонНУЕТ. Кривий Ріг : Вид. Р.А. Козлов, 2018. С. 60–82. URL: http://elibrary.donnuet.edu.ua.

Гур’єва В.В. Графічний образ у поезії Е.Е. Каммінґса. URL: http://bo0k.net/index.php?p=achapter&bid=20930&chapter=1.

Гур’єва В.В. Еволюція художнього мислення Едварда Естліна Каммінґса. URL: http://bo0k.net/іndex.php?p=achapter&bіd=20661&chapter.

Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р.Т. Гром’яка, Ю.І. Коваліва, В.І. Теремка. Київ : ВЦ «Академія», 2006. 752 с. (Nota bene).

Каммінґс Е.Е. Тюльпани й димарі: Вибрані вірші / пер. з англ. І.М. Андрусяк, К.Г. Борисенко. Хмельницький; Київ : Видавництво С.Д. Пантюка, 2004. 96 с.

Потебня А.А. Теоретическая поэтика. Москва : Высшая школа, 1990. 331 с.

Потебня О.О. Естетика і поетика слова : збірник. Київ : Мистецтво, 1985. 302 с.

Шубников А.В., Копцик В.А. Симметрия в науке и искусстве. Москва : Наука. 1972. 340 с.

Ярун Г.М. Форма і зміст у лінгвістичній теорії О.О. Потебні. Магістеріум. Випуск 43. Мовознавчі студії. С. 96–99.

Poe E.A. The Philosophy of Composition in Prose and Poetry. Moscow : Raduha, 1983. 311 p.

Terblanche E. Cumming’s poetry and ecology. Amsterdam – New York, N.Y. 2012. 260 p.

Welch M.D. The Haiku Sensibilities of E.E. Cummings. Spring. 1995. No. 4. P. 95–120. URL: http://www.gvsu.edu/english/cummings/welch4.htm.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01