Контекстуально-синонімічні номінації в медіа-текстах політики та медицини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.87-94

Ключові слова:

контекстуальні синоніми, варіантність, номінація, мероніми, гіперо-гіпонімічні відношення.

Анотація

Такі фактори як динамічність, поліфункціональність та варіативність натепер активізують модифікації в межах функціонування газетних текстів. Зміни у житті суспільства призвели до то, що сьогодні газета має справу з реципієнтом, у якого зовсім інший, ніж два десятиліття тому, суспільно-політичний досвід та менталітет. Це вимагає від газети нових форм впливу на читацьку аудиторію з допомогою нових прийомів в газетному тексті. Це оновлення безпосередньо пов’язане зі збагаченням і зміною синонімічних ресурсів мови. У рамках вивчення сучасних проблем лінгвістики тексту особливим інтересом є існування явища номінативної варіантності в тексті і, як наслідок, контекстуальних синонімів за допомогою яких і виражається множина номінацій. Актуальним, вважаємо, в межах когнітивно-дискурсного напряму звертатись до проблеми вивчення контекстуальної синонімії у векторі теорії варіантності. Наукова розвідка розглядає лексичні засоби номінації референта засобами категорії контекстуальної синонімії. У статті виокремлюються та аналізуються лексичні номінації референта засобами контекстуальної синонімії на матеріалі газетних статей політичного та медичного спрямування. Встановлено, що контекстуальна синонімія слугує уточненню думки під час всебічного опису денотата. На матеріалі статей медичного та політичного спрямування класифікуються засоби створення номінативного варіювання в тексті, а саме: прийоми номіналізації, прономіналізації, нумералізації, використання сленгової лексики, скорочення словоформ та абревіатур, класові позначення людей, семантико-прагматичні пресупозиції. Встановлено, що контекстуальні синоніми об’єднуються на основі гіперо-гіпонімічних та меронімічних відношень. До стилістичних засобів створення номінативного варіювання відносяться метафоризація, метафтонімізація, евфемізація та перифразові номінації.

Посилання

Михайленко В. Публіцистичний стиль як засіб впливу на реципієнта. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. Вип. 23. С. 114–116.

Мірошниченко І. Г. Стислий текст в українському масмедійному дискурсі: дис. … канд.філол. наук: 10.02.01.Дніпро. 2020. 275 с.

Серебрянська І.М. (2014). Лексичне розмаїття газетних текстів: засіб реалізації авторської думки чи данина моді. URL: https://www.researchgate.net/publication/340815055_Leksicne_rozmaitta_gazetnih_tekstiv_zasib_realizacii_avtorskoi_dumki_ci_danina_modi

Chang Ch-Y., Clark S. Practical linguistic steganography using contextual synonym substitution and a novel vertex coding method // Computational Linguistics Vol. 40, № 2, 2014. P. 403–448. URL: http://cognet.mit.edu/journal/10.1162/coli_a_00176 (retrieved from 29.08.2023)

Sinha R., Mihalcea R. Combining lexical resources for contextual synonym expansion. International Conference RANLP 2009. Borovets, Bulgaria, 2009. P. 404–410 (in English). URL: http://www.aclweb.org/anthology/R09-1073 (retrieved from 30. 08.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21