Сутність стратегій навчання та підходи до їх класифікацій
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.334-344Ключові слова:
стратегії навчання, класифікація, іноземні мови, методика навчання, навчальний процес, модифікації.Анотація
У статті проаналізовано сутність навчальних стратегій та різні підходи до їх класифікації в контексті навчання іноземних мов. Наголошено на важливості навчальних стратегій з метою підвищення ефективності навчання та набуття знань. Відзначено, що стратегії навчання допомагають студентам оптимізувати навчальний процес, покращити розуміння матеріалу і забезпечити засвоєння знань. Розкрито сутність поняття «стратегії навчання», яке автори розуміють як конкретний план здійснення діяльності чи послідовність операцій, у яких поєднуються різноманітні навчальні техніки, мета яких сприяти формуванню власного типу навчання та можливості конструювати самовідповідальність. Під час розгляду різних підходів до класифікації навчальних стратегій, автори вказують на неоднозначність трактування цього поняття, але також підкреслюють, що більшість з них включає схожі категорії стратегій. Зокрема, детально вивчено класифікацію Р. Оксфорд, та акцентовано увагу на тому, що вона залишається однією з найбільш використовуваних і детальних систем класифікації навчальних стратегій і, водночас, є основою для створення інших модифікованих класифікацій. З’ясовано, що під час навчання або спілкування стратегії зазвичай не використовуються окремо, а поєднуються разом. Встановлено, що дослідники найчастіше у своїх класифікаціях виокремлюють чотири групи стратегій навчання (когнітивні, метакогнітивні, афективні та комунікаційні) і, відповідно, кожна з них містить певні підгрупи. У статті наголошено на важливості постійного аналізу та оновленні класифікацій для відповідності сучасним вимогам освіти. Підкреслено, що розуміння сутності та класифікації навчальних стратегій сприятиме покращенню навчального процесу та створення інноваційних методик навчання й підвищуватиме результативність навчальних досягнень студентів у вивченні іноземних мов.
Посилання
Задорожна І. П. Структура та зміст навчально-стратегічної компетентності майбутніх учителів англійської мови. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. 2013. Вип. 22. С. 125–133.
Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи. Педагогічна майстерність : проблеми, пошуки, перспективи : монографія. Київ, 2005. С. 10–18.
Іжко Є. С. Стратегії автономного навчання як методична основа вивчення іноземних мов. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Філологічні науки. 2013. № 186 (2). С. 212–218.
Князян М. О. Дидактизація як база інноватизації навчання іноземних мов у європейському союзі та Україні. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. 2012. № 11–12. С. 175–180.
Морська Л. І. Сутність і визначення комунікативних стратегій у професійному дискурсі. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2012. № 3. С. 67–74.
Семенишин І. Є. Стратегії навчання у вивченні англійської мови як методична проблема. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2011. № 2. С. 156–159.
Тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/s/strateghija (дата звернення: 13.08.2023).
Bimmel P., Rampillon U. Lernautonomie und Lernstrategien. München : Langenscheidt, 2000.
Budde M. Ü ber Sprache reflektieren. Unterricht in sprachheterogenen Lerngruppen. Kassel: Kassel University Press, 2012. URL: https://www.uni-kassel.de/upress/online/frei/978-3-86219-260-1.volltext.frei.pdf (дата звернення: 20.08.2023).
Chudak S. Lernerautonomie fördernde Inhalte in ausgewählten Lehrwerken DaF für Erwachsene. Überlegungen zur Gestaltung und zur Evaluation von Lehr-und Lernmaterialien. Frankfurt am Main ua: PETER LANG Europäischer Verlag der Wissenschaften, 2007.
Janí ková V. Bartoňová , M. Výuka němčiny u žá ků se specifickými vzdělá vací mi potřebami, Brno, Masarykova Univerzita, 2003.
Neuner-Anfindsen S. Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie. Sprachlernbewusstsein, Lernprozessorganisation und Lernstrategien zum Wortschatzlernen in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren, 2005.
O’Malley J., Chamot, A. Learning strategies in second language acquisition. C.U.P., 1990.
Oxford R. L. Language learning strategies in a nutshell: Update and ESL suggestions. TESOL Journal. 1992/93. № 2. P. 18–22.
Oxford R. L. Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle, 1990. 342 p.
Rubin J. Learner strategies: Theoretical assumptions, research history and typology. In: Wenden, A., Rubin, J. (eds.): Learner strategies in language learning. Prentice-Hall 1987. P. 15–30.
Wenden A. Conceptual background and utility. In: Wenden, A./ Rubin, J. (eds.): Learner strategies in language learning. Prentice-Hall, 1987. P. 3–13.
Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch? / S. Ballweg et al. München : Goethe Institut, 2013.