SPEECH SITUATIONS OF ENGLISH BUSINESS DISCOURSE

Authors

  • Iryna Mishchynska

Keywords:

communicative competence, economic discourse, business discourse, language means, professional terms, professional jargon

Abstract

The article presents the analysis of communicative situations as units of communicative competence. Main features of communicative situations are highlighted in the article. Academic approaches to business discourse are analyzed. Peculiarities of business discourse are determined in view of discourse analysis. The author defines characteristic traits of communicative situations of business discourse. It is stated that communicative situations of business discourse refer either to economic discourse or to business discourse. Communicative situations are intentional. Communicative goals of communicative situations are achieved due to creating cognitive images in the process of communication. It is defined that certain language means are used to achieve these goals. Such language means as professional terms, professional jargon, slang, clichés, metaphors in various types of texts are used in English business discourse.

References

Авронин В. Проблемы изучения функциональной стороны языка: К вопросу о предмете социолингвистики. Л.: Наука, 1975.

Дридзе Т. Социальная коммуникация как текстовая деятельность в семиосоциопсихологии//Общественные науки и современность 3 (1996): 145-152.

Карасик В. Религиозный дискурс//Языковая личность: проблемы лингвокультурологии и функциональной семантики. (1999): 5–19.

Карасик В. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.

Караулов Ю. От грамматики текста к когнитивной теории дискурса: Вступительная статья к книге Ван Дейк, Т.А.// Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс. (1989): 5 – 11.

Тарасова Е. Речевая системность и контекст// Мовна компетенція, креативність та актуальні проблеми викладання іноземних мов. Харків: Константа. (1998): 168-175.

Ущина В. Позиціювання суб’єкта в сучасному англомовному дискурсі ризику. 2016. Київ: Київ. нац. лінгвіст. ун-т.

Формановская Н. Комуникативно-прагматические аспекты единиц общения. М.: Институт русского языка им. А. С. Пушкина, 1998.

Хаймс Делл Х. Два типа лингвистической относительности//Новое в лингвистике 7 (1975): 18-37.

Хомський Ноам. Антологія сучасної філософії науки, або усмішка ASIMO = Anthology of Contemporary Philosophy of Science, or ASIMO smile// Три чинники формування мови. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 501-548.

Шевченко І. Дискурс як когнітивно-комунікативний феномен//Проблеми типології дискурсу. Ред. І. С Шевченко. Харків: Костанта, 2005. 233-236.

Шейгал Е. Семиотика политического дискурса. Волгоград: Перемена, 2000.

Bargiela-Chiappini, Francesca, and Catherine Nickerson. Writing Business: Genres, Media and Discourses. Harlow, UK: Longman, 1999.

Bargiela-Chiappini, Francesca, Catherine Nickerson, and Brigitte Planken. Business Discourse. 2nd ed. London: Palgrave Macmillan, 2013.

Dudley-Evans, Tony, and Maggie Jo Saint John. Developments in English for Specific Purposes. A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge: CUP, 1998.

Gimenez Moreno R. Words for Working: Professional and Academic English for International Business and Economics. Valencia: Universitat de Valencia, 2010.

Goffman E. Forms of talk. Philadelphia, PA: University op Pennsylvania, 1981.

Habermas J. The Theory of Communicative Action (Vol. 1, Reason and the Rationalization of Society). Boston, MA: Beacon Press; 1984.

Holmes J. An Introduction to Sociolinguistics. Pearson Longman; 2008.

Salville-Troike M. The Ethnography of Communication: An Introduction. New York: Basil Blackwell, 1989.

Searle J. R. Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press, 1969.

Searle John Rogers. Expression and Meaning. Cambridge: Cambridge University Press; 1979.

Published

2019-08-05