Linguistic expression of culture: communicative tolerance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.23.141-149

Keywords:

tolerance, communication, project-based learning, culture, language, mentality

Abstract

The article is opening to us the tolerance role and content in the process of communication within the technology of the project-based teaching. It's asserted, that the social modus of human existence makes possible its to conflict with an environment, therefore the tolerance is a necessary condition and guarantee for a productive communication of interlocutors. It is pointed on a thinking of various nations representatives about cultural and mental difference, considering of which stipulate a mutual understanding of English-speaking American and Slavic peoples. It is a given idea that the cultural difference, as well as other ways of reality comprehending, are insurmountable obstacles to understanding multilingual communicators. The task about forming communicative tolerance lies in combining a language learning with the realizing of background knowledge - know of social values, cultural and religious imperatives of communicators- a foreign language speakers. For a professional competence (like the competence of a specialist in aviation) it also means a mastering of the subculture of a certain socium slice and mastering, excluding The Oxford English, of special thesaurus needed for solidarity activities within the project-based learning technology. It's noted that knowledge in the culturology, knowledge in the comparative lexicology and country study are no less important than learning a foreign language. It is given the list of features that a tolerant person should have is given. Tolerance is based on the ability to self-reflect, in which "I" becomes both a subject and an object for analysis. It is emphasized that the universality of communicative tolerance is a necessary condition for the productivity of any professional competence and teamwork. Available programs for international cooperation of universities on the implementation of joint projects are provided.

References

Aniroh K. Cultural Traits in Language Teaching: A Review of English Language Teachers and Entrepreneurs. TESOL International Journal. Vol. 13 Issue 4. 2018. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1244135.pdf.

Балл Г.О. Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства. Київ : ПП «СДК», 2017. 204 с.

Бацевич Ф. Лінгвокультурні аспекти комунікативної толерантності. Соціогуманітарні проблеми людини. 2010. № 5. С. 108–119.

Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей: монографія. Київ – Чернівці : «Букрек», 2018. 320 с

Гапєєва І.М., Коваль О.В., Митяй З.О. Принцип толерантності в комунікативному діалозі культур. Science and Education a New Dimension. Philology. 2019. № 204. С. 25–28. https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2019-204VII60-05

Єфименко Л. Структурні компоненти та рівні вихованості комунікативної толерантності майбутніх педагогів дошкільного профілю. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 31, том 3, 2020. С. 165–170. https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/31.214107

Kokarevich M.N., Sizova N.Z. Model of Tolerance of Intercultural Communication. International Conference on Research Paradigms Transformation in Social Sciences. 2015, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.584

Манакін В.М. Зіставна лексикологія. К. : Знання, 2004. 388с.

Mahkamova M. R. Modern Problems of Linguistics and Methods of Teaching English. Опубліковано 2018. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/modernproblems-of-linguistics-and-methods-of-teaching-english/viewer

Поночовна-Рисак Т.М. Проектна методика навчання професійного спілкування в процесі вивчення іноземних мов. Науковий журнал «ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки». №1. 2018. С. 117–119. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/2617-7064/issue/view/1/1

Rubtcova M.V., Pavenkov O.V. Teaching Tolerance as the Basis of Effective Cross-Cultural Communication. ISETE International Conference on Innovative Research Practices in Economics, Business and Social Sciences (ICIRPEBS). Kanyakumari, Tamil Nadu, India. 2019. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3459504

Sándorová Z. The intercultural component in an EFL course-book package. Journal of Language and Cultural Education. 4(3). 2016, P. 179–203. https://doi.org/10.1515/jolace-2016-00

Стежко Ю.Г. Комунікація як засіб розв’язання соціальних конфліктів. Педагогічні науки. Науковий журнал. Випуск 73. Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка. Полтава. 2019. С. 18–23. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.73.180852

Тьопенко Ю.А., Стежко Ю.Г. Діалогічність як спосіб формування толерантної особистості. «Актуальні питання, проблеми та перспективи розвитку гуманітарного знання у сучасному інформаційному просторі: національний та інтернаціональний аспекти». Частина І. Монреаль-Сєвєродонецьк, 2016. С. 223–226.

Published

2023-07-10