Foreign language learning in the context of digitalization in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.23.347-355

Keywords:

digital didactics, digital pedagogical technologies, digitalization, educational environment, foreign language learning, individualization of learning

Abstract

The article is devoted to the study of the impact of the process of digitalization in education on the system of foreign language learning in the academic learning environment. The authors conduct a theoretical analysis of the concept of «digitalization» as well as of the components of digital didactics, including the interactivity of the educational process, the individualization of learning, the introduction of multimedia materials, electronic textbooks, and online platforms to optimize the efficiency of the educational process and active participation of all its participants. The article highlights a wide range of tools that make it possible to take advantage of the benefits of digital technologies in the learning environment. The article analyses the use of digital pedagogical technologies to improve the motivational component and the quality of learning, as well as digital technologies of educational value, including tools and resources for the development of critical thinking and communicative competence of students while learning a foreign language through the use of information and communication technologies, which allows acquiring skills to critically evaluate and use information from various Internet resources, to collaborate effectively in a digital environment. The results of the study confirm the achievements of the previously conducted research and examples of the digital technologies used in the educational space, in particular the advantages and disadvantages of their implementation. Attention is drawn to the challenges associated with the use of digital technologies in foreign language teaching, such as access to technical means and Internet resources, the quality of available content, and the need to deepen the digital literacy and competence of all the educational process participants. Research shows that the digitalization process in modern education creates many benefits for students, promotes their motivation and personalization of the learning space.

References

Жерновникова О. А. Діджиталізація в освіті. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів : теорія і практика : матер. ІІI Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 10 квітня 2018 р.). Харків, 2018. С. 88–90.

Матвієнко О., Цивін М. Цифровізація: освітній контекст. Вісник Книжкової палати. 2020. № 11. С. 28–35.

Міщенко О., Кузнєцова М., Андрійчик О. Розвиток освіти в умовах діджиталізації. Наука і техніка сьогодні. 2022. № 11. С. 194–202. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-11(11)-194-202.

Прокопенко А. Сучасні тенденції розвитку вищої педагогічної освіти України в умовах діджиталізації освіти. Наука і техніка сьогодні. 2022. № 7. С. 270–281. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-7(7)-270-281.

Сачанюк-Кавецька Н. В., Маятіна Н. В., Новак О. М. Цифрова педагогіка у контексті підвищення якості освітніх послуг. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ, 2021. Вип. 80. Т. 2. С. 131–135.

Сліпухіна І. А., Поліхун Н. І., Чернецький І. С. Педагогіка ХХІ століття: формування цифрової дидактики. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2018. Вип. LXXXIII, Т. 1. С. 231–237.

Сухонос В. В., Гаруст Ю.В., Шевцов Я.А. Діджиталізація освіти в Україні: зарубіжний досвід та вітчизняна перспектива впровадження. Правові горизонти. 2019. Вип. 19 (32). С. 79–86.

Bahodir Q. Digitization Of Education At The Present Stage Of Modern Development Of Information Society. The American Journal of Social Science and Education Innovations. 2021. 3(05), 95–103.

Basilotta-Gómez-Pablos, V., Matarranz, M., Casado-Aranda, LA. et al. Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2022. 19 (8). URL: https://rdcu.be/dcqZo (дата зверення 17.05.2023).

Cambridge Advanced Learner's Dictionary & Thesaurus. URL: https://dictionary.cambridge.org/ru/словарь/английский/digitalize?q=digitalization (дата зверення 04.05.2023).

Macmillan dictionary. URL: https://www.macmillandictionary.com/ dictionary/british/digitization?q=digitalization (дата зверення 05.05.2023).

Moore R., Vitale D., Stawinoga N. The Digital Divide and Educational Equity: A Look at Students with Very Limited Access to Electronic Devices at Home. Insights in Education and Work. 2018. 11 p. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED593163.pdf (дата зверення 01.05.2023).

Oxford Learner’s Dictionary. URL: https://www.oxfordlearners dictionaries.com/definition/english/digitalization (дата зверення 04.05.2023).

Vrana J., Singh R. Digitization, Digitalization, and Digital Transformation. In Handbook of Nondestructive Evaluation 4.0. 2021. P. 1–17.

Published

2023-07-10

Issue

Section

METHODS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING