Online resource “TED Talks” as a means of development english communicative competence of philology-students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.256-269

Keywords:

communicative competence in English, University philology students, online resource «TED Talks», learning content, manual, academic course «General English».

Abstract

The article highlights pedagogical and methodical approaches to the development of the communicative competence in English of philology-students by means of the online resource «TED Talks» in the context of teaching «General English». Modern authentic material of video-lectures has become the basis for compiling the manual «21st Century. Breakthrough in Science and Technologies: TED ideas worth spreading» which is intended for 2–4th–year Bachelor students in the field of knowledge 03 «Humanities», field of study 035 «Philology». The authors clarify the scientific interpretation of the concept «communicative competence in English», its content and structure; analyze the practical experience in solving the problem of communicative competence in foreign-language in the process of teaching foreign languages in higher educational establishments; reveal methodological approaches applied to determine the educational content of the manual, its structure, learning technologies and the system of didactic exercises. A selection of authentic humanitarian and professional video-lectures for each section of the manual correlates with the educational topics of the syllabi of the «General English» for the specified years of philological specialties. All parts of the manual (video-watch, reading, writing, project work and presentations) are logically interconnected, informatively complement each other, expand the students’ vocabulary and encourage them to improve their public speaking skills, analytical thinking and writing. In complex, the manual allows to effectively develop the communicative competence in English of philology-students in the process of learning and teaching English.

References

Альохіна Н. В. Формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. Вип. 40 (2). С. 51–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_40%282%29__11

Артьомов І. В., Ващук О. М. Навчальна книга: організація і методика створення: посіб. Ужгород: ЗакДУ, 2012. 238 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/9869

Бідюк Н. М. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя філолога: зміст та структура. URL: http://virt.ldubgd.edu.ua/konferenc/kon_ikt/Section5/Bidjuk.pdf

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Наук. ред. укр. видання С. Ю. Ніколаєва. Перекл. з англ. Київ: Ленвіт, 2003. 273 с. URL: http://www.khotivnvk.edukit.kiev.ua/Files/downloads/zagalnoyevrop_rekom.pdf

Іванчук Г. Іншомовна комунікативна компетентність як складова професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 4 (58). С. 267–274.

Комар О. Розвиток комунікативної компетентності здобувачів освіти за допомогою мобільних застосунків // Проблеми підготовки сучасного вчителя: зб. наук. праць. 2022. Вип. 1(25). С. 136–143.

Концептуальні засади державної політики щодо розвитку англійської мови у сфері вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-stvorilo-koncepciyu-rozvitku-anglijskoyi-v-universitetah-u-dodatku-riven-v1-obovyazkova-umova-vstupu-v2-vipusku-vikladannya-profilnih-disciplin-inozemnoyu-ta-movni-skriningi

Кузан Г., Матвіїв-Лозинська Ю. Використання матеріалів лекцій Ted Talks для підвищення комунікативної компетентності студентів закладів вищої освіти // НАУКОВІ ЗАПИСКИ. Серія: Пед. науки. Вип. 183. 2019. С. 109–113.

Ніколаєва С. Ю. Цілі навчання іноземниx мов у аспекті компетентнісного підxоду // Іноземні мови. 2010. № 2. С. 11–17.

Наказ МОН України № 486 (v0486729-14) від 18.04.2014 Щодо видання навчальної літератури для вищої школи. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/30646___486375;

Панасюк Ю. Компетентнісний підхід у викладанні іноземної мови // Наук. вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2015. С. 196–202. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/7718/1/38.pdf .

Пахомова Т. О., Сенченко Я. С. Формування англомовної комунікативної компетентності студентів-філологів в умовах лінгвосоціокультурного підходу // Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «ПЕДАГОГІКА І ПСИХОЛОГІЯ». 2013. № 1 (5) 59. С. 59–64.

Пінчук І .О. Розвиток англомовної комунікативної компетентності здобувачів вищої освіти як одна з передумов інтеграції України до європейського освітнього простору. Педагогічні науки: реалії та перспективи // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. Спецвипуск том 2. Серія 5. С. 57–64. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/39118/Pinchuk.pdf?sequence=1

Програма дій щодо поліпшення якості вивчення іноземних мов (26 березня 2009р. колегія МОН України). URL: http: //old.mon.gov.ua/2009

Проект Закону про застосування англійської мови в Україні. URL:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42201

Тарнопольский О. Б., Кабанова М. Р. Методика викладання іноземних мов та їх аспектів у вищій школі: підручник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля. 2019. 256 с.

Чиханцова О. А. Іншомовна комунікативна компетентність як фактор розвитку особистості. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718913/2/.pdf

Hymes D. On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. 1971. 174 p.

The European Indicator of Language Competence. Report from the Educational Council to the European Council. Barcelona. 2002. March. URL: https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/the-european-indicator-of-language-competence.html

Published

2023-12-21

Issue

Section

METHODS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING