The use of problem situations in the formation of competence in speaking in practical English language classes
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.283-293Keywords:
problem situations, discussion, topic, motivation, students, knowledge, skills.Abstract
The article is devoted to the issue of the implementation of problem situations in the process of formation of competence in speaking in practical classes of the English languahe. The article highlights the characteristic features, kinds and types of problem situations used for the formation of competence in speaking, and also describes the main requirements, rules and methods of creating and applying problem situations. The contribution of scientists to the development of problem-based learning technology is analyzed. The application of problem situations in the process of studying the topic, as well as technology and their processing by students, are described in detail. Attention is paid to the use of various methods of problem-based learning when conducting English language classes. Examples of problematic situations for the formation of foreign language competence in the speech of philology students are given. The effectiveness and expediency of using problem situations in the formation of speech of students of the 1st year has been proven. Problem situations are an effective tool used to generalize the acquired knowledge and skills during research based on real life facts. Problem situations are a sufficiently flexible and universal tool for achieving goals of different levels of complexity, regardless of the chosen topic. Problem situations are a favorable platform for improving practical skills in speaking. The use of problem situations in English lessons increases students' motivation to study the subject, and also contributes to improving the quality of acquired knowledge and skills. The advantages of using the method of problem situations are the possibility of a comprehensive consideration of the problem with the involvement of material from various topics.
References
Бучек Л. С. Активізація розумової та пізнавальної діяльності шляхом впровадження в навчальний процес інноваційних технологій. Нові педагогічні технології в навчальному процесі. URL: http://lyuba0402.blogspot.com/p/ blog-page_32.html (дата звернення: 29.09.2023).
Жолобова Н. О. Методика та технологія: види та умови створення проблемних ситуацій на уроці іноземної мови. URL: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/34429/ (дата звернення: 29.09.2023).
Інноваційні технології навчання: Навч. посібн. для студ. вищих технічних навчальних закладів / [Кол. авторів; відп. ред. Бахтіярова Х. Ш.; наук. ред. Арістова А. В.; упорядн. словника Волобуєва С. В.]. К.: НТУ, 2017. 172 с.
Кулецька Т. Ю. Використання проблемних ситуацій на уроках англійської мови в початкових класах. Український психолого-педагогічний вісник. Київ: Педагогічний інститут Київського університету ім. Б. Грінченка, 2016. Вип. № 18. С. 9.
Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика / за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2013. 590 с.
Проблемно-орієнтоване навчання у викладанні англійської мови як іноземної: теоретичні і практичні питання: монографія / [Ю. О. Бардашевська та ін.]; за заг. ред. Н. Є. Дмітренко та інш.; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. Михайла Коцюбинського, Ф-т інозем. мов. Вінниця: Т. П. Барановська [вид.], 2017. 163 с.
Редько В. Комунікативно-діяльнісна, культурологічна і професійно-орієнтована парадигма змісту іншомовної освіти старшокласників. Іноземні мови в навчальних закладах. Київ, 2011. № 4. С. 22–23.
Фурман А. В. Проблемні ситуації в навчанні: кн. для вчителя / Фурман А. В. К.: Рад. Школа, 1991. 191 с.
Dmitrenko N. Implementation of problem-based learning in tutorials at higher educational institution. Innovative Solutions in Modern science. Dubai, 2016. № 1 (1). P. 77–82.
Jakubiak O. "Za i przeciw" metodzie Problem Based Learning w porównaniu z tradycyjnymi metodami nauczania języków obcych. Prace naukowe akademii im. jana długosza w częstochowie. Pedagogika. Częstochowa, 2016. T. 25, № 1. S. 313–322.
Krain M. The Effects of Case-based Approaches on Student Knowledge, Attitudes, and Engagement. Journal on Excellence in College Teaching, 2016. P. 131–153.
Maurer H. PBL in European Studies.The Higher Education Academy, 2016. 94 p.
Weegar M. Comparison of Two Theories of Learning: Behaviourism and Constructivism as Applied to Face-to-face and Online Learning. University of Minnesota, 2014. 57 p.