Cognitive direction in modern language science
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.188-196Keywords:
cognitive linguistics, concept, linguocultural, logical, semiotic, semantic-cognitiveAbstract
At the present stage of development cognitive linguistics is a branch of a new scientific paradigm, which has been called functional-active linguistics. The main thesis of linguistic functionalism is the statement about the derivation of language form from the functions of language. The cognitive direction of functionalism especially highlights the role of cognitive functions and assumes that other functions are derived from them or reduced to them.The main principle of cognitive linguistics is the idea that the content of human consciousness can be studied through the learning of language. The cognitive approach to language analysis consists in identifying and explaining the processes of categorization and conceptualization, which, being reflected in language, are reconstructed in the form of a conceptual system. In this investigation, we proceed from the requirements of the semantic-cognitive approach, aimed at studying the relationship between the semantics of language and the conceptosphere of the people, the connection of semantic processes with cognitive ones. The establishment of the notion “concept” in linguistics marked a new stage in understanding the methods, patterns and features of the interaction of language and consciousness, expanded the framework of the substantive analysis of linguistic phenomena and provided much greater depth and effectiveness of semantic research. The cognitive approach allows revealing and tracing the mechanism of reflection and distribution in the semantic structure of language knowledge about the world and about the language itself. The subject of research of cognitive linguistics is the meaning of language units of different language levels that objectify one or another concept, and the ultimate goal is the reconstruction (modelling) of the concept as a mental unit based on language data. At the present stage, cognitive linguistics investigates the problems of representing mental mechanisms of language acquisition and the principles of their structuring; differentiation of cognitive, linguistic, communicative and other types of consciousness; identification of the form of dependence of national thinking on national culture and mentality. At the moment, one can talk about the following directions in cognitive linguistics: culturological – the study of concepts as elements of culture based on data from various sciences; linguocultural – the study of concepts which are named by linguistic units as elements of national linguistic culture in connection with national values and national features of this culture: the direction from language to culture; logical – the analysis of concepts by logical methods outside of direct dependence on their linguistic form; philosophical-semiotic – the cognitive principles of signification are studied; semantic-cognitive – the study of the lexical and grammatical semantics of language as a means of accessing the content of concepts, as a means of modelling them from the semantics of language to the concept sphere.
References
Балашова С.С. Лінгвокультурний концепт як одиниця дослідження. Сучасні дослідження з іноземної філології. Зб. наук. пр. Ужгород: ПП Підголіцин П.Ю., 2006. Вип. 4. С. 332–340.
Воробйова О. П. Когнітивна поетика: спектр проблематики і напрями досліджень. Studia philologica. 2020. Вип. 14. С. 11–22.
Голобородько К.Ю. Когнітивна лінгвістика: дослідницький інструментарій та моделювання концептосфери митця. Наук. вісник Херсонського держ. ун-ту. Сер.: «Лінгвістика»: Зб. наук. пр. Херсон: Вид-во ХДУ, 2006. Вип ІV. С. 295−300.
Гончарук Н., Онуфрієва Л. Психологічний аналіз рівнів побудови комунікативних дій. Psycholinguistics. Психолінгвістика. 2018. Вип. 24 (1). С. 97–117.
Єрмоленко С. Я. Мінлива стійкість мовної картини світу. Мовознавство. 2009. № 3–4. С. 94–103.
Єсипенко Н. Г. Профілювання лінгвокультурних концептів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Острог: Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2012. Вип. 29. С. 64−66.
Партико Т. Б. Загальна психологія: підруч. для студ. вищ. навч. закл. К.: Видавничий Дім «Ін Юре», 2008. 416 с.
Потапенко С. І. Вступ до когнітивної лінгвістики : [навчальний посібник]. Ніжин: Видавництво НДУ імені Миколи Гоголя, 2013. 140 c.
Потебня О. О. Мова, національність, денаціоналізація. Нью-Йорк: Українська Вільна Академія Наук у США, 1992. 155 с.
Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики. Запоріжжя: Прем’єр, 200. 332 с.
Романчук С., Преснер Р., Ванівська О. Когнітивна лінгвістика та моделювання мовних структур у людському розумі. Вісник науки та освіти. Серія: Філологія. № 12 (18). 2023. С. 203–213.
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник. Полтава: Довкілля-К, 2008. 711 c.
Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. К.: Либідь, 2003. 376 с.
Barsalou L. Situated simulation in the human conceptual system. Language and Cognitive Processes. 2003. 5/6. P. 513–562.
Bartminski J. Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. Sheffield: Equinox, 2012. 272 p.
Cienki A. Idealized cognitive models, and domains. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics: ed. by D. Geeraerts and H. Cuyckens. New York: Oxford University Press, 2007. P. 170–188.
Croft W. Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 356 p.
Evans V. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2006. 830 p.
Fabian M. et al. Envy as a Psychological and Cognitive Phenomenon in Ukrainian and Slovak Linguistic Consciousness (Based on the Associative Experiment. Acta Linguistica Lithuanica. № 90. 2024. P. 301–324.
Fauconnier G., Turner M. The way we think. Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books, 2002. 464 p.
Isac D. I. Language: An Introduction to Linguistics as Cognitive Science. Oxford: OUP, 2013. 384 p.
Lakoff G., Johnson М. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, 1980. xiii, 239 p.
Langacker R. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. New York: Oxford University Press, 2008. 562 p.
Rosch Eleanor. Cognition and Categorization. Hillsdale, NJ: Lawrence Erl- baum, 1978. P. 1–25.