Когнітивний напрям у сучасній науці про мову
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2025.27.188-196Ключові слова:
когнітивна лінгвістика, концепт, лінгвокультурологічний, логічний, семіотичний, семантико-когнітивнийАнотація
Когнітивна лінгвістика на сучасному етапі – галузь нової наукової парадигми, що отримала назву функціонально-діяльнісного мовознавства. Основним положенням лінгвістичного функціоналізму є твердження щодо похідності мовної форми від функцій мови. Когнітивний напрям функціоналізму особливо виділяє роль когнітивних функцій і передбачає, що інші функції виводяться з них або зводяться до них. Основним принципом когнітивної лінгвістики є теза про те, що зміст свідомості людини можна дослідити через звернення до вивчення мови. Когнітивний підхід до аналізу мови полягає у виявленні та поясненні процесів категоризації та концептуалізації, які, відбиваючись у мові, реконструюються у вигляді понятійної системи. У цій розвідці ми виходимо з положень семантико-когнітивного підходу, спрямованого на дослідження співвідношення семантики мови з концептосферою народу, зв’язок семантичних процесів із когнітивними.Утвердження в лінгвістиці поняття «концепт» позначило новий ступінь у осягненні способів, закономірностей та особливостей взаємодії мови та свідомості, розширило рамки змістовного аналізу мовних явищ і надало значно більшу глибину та ефективність семантичних досліджень. Когнітивний підхід дозволяє розкрити та простежити механізм відображення та розподілу в семантичній структурі мови знань про світ та про саму мову. Предметом дослідження когнітивної лінгвістики є значення мовних одиниць різних мовних рівнів, які об’єктивують той чи інший концепт, а кінцевою метою – реконструкція (моделювання) концепту як мисленнєвої одиниці за даними мови. На сучасному етапі когнітивна лінгвістика досліджує проблеми репрезентації ментальних механізмів освоєння мови та принципів їх структурування; диференціації когнітивного, мовного, комунікативного та інших видів свідомості; виявлення форми залежності національного мислення від національної культури та менталітету. На даний момент можна говорити про наступні напрямки в когнітивній лінгвістиці: культурологічне – дослідження концептів як елементів культури з опертям на дані різних наук; лінгвокультурологічне – дослідження названих мовними одиницями концептів як елементів національної лінгвокультури у зв’язку з національними цінностями та національними особливостями цієї культури: напрям від мови до культури; логічне – аналіз концептів логічними методами поза прямою залежністю від їхньої мовної форми; філософсько-семіотичне – досліджуються когнітивні засади знаковості; семантико-когнітивне – дослідження лексичної та граматичної семантики мови як засобу доступу до змісту концептів, як способу їх моделювання від семантики мови до концептосфери.
Посилання
Балашова С.С. Лінгвокультурний концепт як одиниця дослідження. Сучасні дослідження з іноземної філології. Зб. наук. пр. Ужгород: ПП Підголіцин П.Ю., 2006. Вип. 4. С. 332–340.
Воробйова О. П. Когнітивна поетика: спектр проблематики і напрями досліджень. Studia philologica. 2020. Вип. 14. С. 11–22.
Голобородько К.Ю. Когнітивна лінгвістика: дослідницький інструментарій та моделювання концептосфери митця. Наук. вісник Херсонського держ. ун-ту. Сер.: «Лінгвістика»: Зб. наук. пр. Херсон: Вид-во ХДУ, 2006. Вип ІV. С. 295−300.
Гончарук Н., Онуфрієва Л. Психологічний аналіз рівнів побудови комунікативних дій. Psycholinguistics. Психолінгвістика. 2018. Вип. 24 (1). С. 97–117.
Єрмоленко С. Я. Мінлива стійкість мовної картини світу. Мовознавство. 2009. № 3–4. С. 94–103.
Єсипенко Н. Г. Профілювання лінгвокультурних концептів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Острог: Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2012. Вип. 29. С. 64−66.
Партико Т. Б. Загальна психологія: підруч. для студ. вищ. навч. закл. К.: Видавничий Дім «Ін Юре», 2008. 416 с.
Потапенко С. І. Вступ до когнітивної лінгвістики : [навчальний посібник]. Ніжин: Видавництво НДУ імені Миколи Гоголя, 2013. 140 c.
Потебня О. О. Мова, національність, денаціоналізація. Нью-Йорк: Українська Вільна Академія Наук у США, 1992. 155 с.
Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики. Запоріжжя: Прем’єр, 200. 332 с.
Романчук С., Преснер Р., Ванівська О. Когнітивна лінгвістика та моделювання мовних структур у людському розумі. Вісник науки та освіти. Серія: Філологія. № 12 (18). 2023. С. 203–213.
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник. Полтава: Довкілля-К, 2008. 711 c.
Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. К.: Либідь, 2003. 376 с.
Barsalou L. Situated simulation in the human conceptual system. Language and Cognitive Processes. 2003. 5/6. P. 513–562.
Bartminski J. Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. Sheffield: Equinox, 2012. 272 p.
Cienki A. Idealized cognitive models, and domains. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics: ed. by D. Geeraerts and H. Cuyckens. New York: Oxford University Press, 2007. P. 170–188.
Croft W. Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 356 p.
Evans V. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2006. 830 p.
Fabian M. et al. Envy as a Psychological and Cognitive Phenomenon in Ukrainian and Slovak Linguistic Consciousness (Based on the Associative Experiment. Acta Linguistica Lithuanica. № 90. 2024. P. 301–324.
Fauconnier G., Turner M. The way we think. Conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books, 2002. 464 p.
Isac D. I. Language: An Introduction to Linguistics as Cognitive Science. Oxford: OUP, 2013. 384 p.
Lakoff G., Johnson М. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, 1980. xiii, 239 p.
Langacker R. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. New York: Oxford University Press, 2008. 562 p.
Rosch Eleanor. Cognition and Categorization. Hillsdale, NJ: Lawrence Erl- baum, 1978. P. 1–25.