Постмодерністський синтез шекспірівських трагедійних сюжетів у п'єсах Кокі Мітані (Японія) та Анн-Марія МакДональд (Канада)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-3921.2023.24.234-245Ключові слова:
компаративістика, сучасна японська та канадська драматургія, постмодернізм, шекспірівський претекст, ремейк, психологія творчості, катарсичний алегоризм.Анотація
Твори А.-М. МакДональд «Добраніч, Дездемона («Доброго ранку, Джульєтта»)» та К. Мітані «Академія сміху» є постмодерністською рецепцією трагедійних сюжетів У. Шекспіра. Шекспірівський інтертекст проявляється у п’єсах на рівні заголовного комплексу, сюжетної лінії, системи персонажів, жанрових особливостей текстів. Інтертекстуальний діалог культур сприяє утвердженню актуальних у суспільстві ідей (фемінізм, свобода слова та творчої самореалізації). Жанрологічними особливостями постмодерністських комедій «шекспірівського тексту» є іронічне ставлення до першоджерела, часом близьке до пародіювання; наповнення новим змістом та парадоксальною інтерпретацією окремих сюжетних ходів класичного тексту; незмінність типів характеру персонажів за зміни зовнішніх обставин, соціальних і політичних умов, внутрішніх психологічних мотивувань; можливість рецепції нового шекспірівського твору на двох рівнях – у зв’язку з класичним пратекстом та як самостійної п’єси. Постмодерністські драми на основі шекспірівських сюжетів наскрізь психологічні: у них порушуються проблеми психології творчості, художні ідеї стають проекцією авторських психологічних проблем та соціальних конфліктів сучасності. У п’єсі МакДональд подорож головної героїні Констанції у внутрішній світ твору одночасно стає самоаналізом її психологічних проблем, катарсичною алегорією підсвідомих тривог, сумнівів і бажань молодої жінки. У центрі уваги читача / глядача п’єси Мітані – психологія творчості: взаємини автора та цензора, психологія особистості та психологія відносин. Через протидію автора і цензора не тільки удосконалюється текст комедії, а й змінюється внутрішній світ пресонажів.
Посилання
Charlebois G., Smith D. Goodnight Desdemona (Good Morning Juliet). Canadian Theatre Encyclopedia. Retrieved 13 October 2019.
Crew R. All in a Goodnight's work for busy playwright/actor. Toronto Star. Toronto, Ontario, Canada, 1989. Р. 43.
Hobson L. B. Goodnight Desdemona gives Shakespeare a feminist twist. Calgary Herald. 2016. Р. 67.
Jameson F. Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitallism. London & New York, Duke University Press, 1991. 438 p.
MacDonald, Ann-Marie Goodnight Desdemona (Good Morning Juliet). Grove Press; American edition, 1998. 88 p.
Mykulanynets L., Zhyshkovych M., Bassa O., Ksondzyk O. The artist’s Biography in the postmodernism Epoch. Amazonia Investiga. Volume 12 (65). Issue 10 – 19. May, 2023. P. 10–19.
PARCO劇場開場50周年記念シリーズ『笑の大学』2023年2月PARCO劇場にて上演決定. URL: https://engekisengen.com/genre/play/46421/ (date of access: 09/23/2023).
Porter L. R. Shakespeare's «Sisters»: Desdemona, Juliet, and Constance Ledbelly in Goodnight Desdemona (Good Morning Juliet). Modern Drama. 1995. Volume 38 (3). P. 362–377.
Rubess B. Introduction. Goodnight Desdemona (Good Morning Juliet). By MacDonald, Ann-Marie (First Grove Press ed.). New York: Grove Press, 1998. Р. XI–XVII.
Schrage-Lang M., Hörnicke M., Bach S. (Editor) Intertextual transitions in contemporary Canadian literature Atwood, MacDonald, van Herk. Trier : WVT. Verl. Trier, 2013. 202 p.
Warai no Daigaku University of Laughs by Koki Mitani. URL: https://warai.no.daigaku.-2004.-hdtv.-720p.-aac.x-264.tt-0436886-ry-n (date of access: 09/23/2023).
Yuhan N. At the Intersection of the Genres of Metadrama and Remake: Transformation of Classic Stories in Plays by Thea Dorn (Germany) and Koki Mitani (Japan). Тhe 8th International Scientific and Practical Conference «Global and Regional Aspects of Sustainable Development» (March 26–28, 2023; Copenhagen, Denmark). Berlitz Forlag, 2023. Р. 274–282.
笑の大学. 劇場公開日:2004年10月30. URL: https://eiga.com/movie/41170/ (date of access: 09/23/2023).
Васильєв, Є. М. Сучасна драматургія : жанрові трансформації, модифікації, новації : монографія. Луцьк : ПВД «Твердиня», 2017. 532 с.
Жаркова Р. Жіноче письмо, авторка, героїня в українському літературознавстві часів незалежності. Przegląd Wschodnioeuropejski. 2022. XIII/2. Р. 249–260.
Шостак О. Г. Пошук власної ідентичності як постмодерна гра у творчості Шермана Алексі. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки». 2022. № 2 (24). С. 121–130.